in Ondernemend gedrag

Wat moeten studenten van nu leren om de uitdagingen van de komende jaren aan te kunnen gaan? Enige jaren geleden werden de zogenaamde 21th Century Skills gepresenteerd. Deze vaardigheden zouden de basis moeten vormen voor de ondernemende medewerker of de ondernemer van de toekomst.
Deze vaardigheden hebben echter een belangrijk nadeel: ze gaan “naar binnen”, ze gaan vooral over opstelling, houding en oriëntatie. Niets mis mee, maar ze zijn weinig gericht op actie en resultaat. Om in de toekomst resultaat en succes te halen zijn de 21th Century Ondernemersvaardigheden nodig. Met excuus voor het woordgebruik.

Wat moeten studenten leren om optimaal voorbereid te zijn op de samenleving in de 21ste eeuw? Daarvoor bestaan verschillende modellen. Kennisnet heeft deze modellen vertaald naar de specifieke Nederlandse situatie. Het zijn acht competenties, waaronder communicatie, creativiteit en samenwerken. Deze vaardigheden staan sindsdien bekend als de 21th Century Skills. Deze worden in het onderwijs vaak gehanteerd.

 

Deze competenties zijn natuurlijk waardevol. Wat mij betreft mag de competentie ICT-geletterdheid zelfs zwaarder worden aangezet, als technologie-geletterdheid. Maar deze competenties hebben een belangrijk nadeel: ze staan op een grote afstand van praktische toepassing. Het is belangrijk om vaardigheden te bezitten. Maar hoe benut je doe vaardigheden? Hoe zet je ze om in een praktisch resultaat, een succes?

Ondernemersvaardigheden

Ik zie vier praktische ondernemersvaardigheden:

  1. Waarde toevoegen. Het gaat steeds minder om wat je doet, om welke handelingen en acties je uitvoert. Het gaat steeds nadrukkelijker om de wáárde die jouw inzet heeft voor je klant. Welke waarde voeg je als vakman toe? Daarbij is het niet belangrijk of het gaat om een klant in je rol als ondernemer, of als een interne klant in je rol als ondernemende medewerker.
  2. Verdienmodel. Hoe vertaalt jouw toegevoegde waarde zich in een opbrengst? Of de opbrengst nu wordt uitgedrukt in geld, bitcoins of in bartering; je acties moeten zich wel vertalen in een opbrengst.
  3. Leiderschap. Bij leiderschap denken veel mensen vooral aan leiders van grote bedrijven, organisaties of landen. In de 21e eeuw worden mensen steeds meer aangesproken op eigen verantwoordelijkheid. Leiderschap, om te beginnen van je eigen leven, is essentieel. Maar was het ooit anders?
  4. Kostenbewustzijn. Met kostenbewustzijn is iets geks aan de hand. Veel mensen zijn zich in hun privé-situatie bewust van het belang van geld en van kosten. Zodra ze op hun werk zijn speelt dit minder. Daar is een logische reden voor: veel bedrijven hebben een afdeling die verantwoordelijk is voor financiën. De relatie tussen je activiteiten en de financiën is daarmee doorgesneden. In deze tijd kan dat niet meer, kostenbewustzijn is een essentiële vaardigheid.

Vertaling naar het onderwijs

De vier 21th ondernemersvaardigheden die ik beschrijf dekken niet alle activiteiten van een ondernemende medewerker of ondernemer af. Er zijn andere vaardigheden die ook belangrijk zijn, zoals focussen, flexibiliteit, of het vermogen om los te laten. Het vermogen om te innoveren is essentieel. Maar al deze en mogelijk andere competenties zijn ondersteunend aan de vier ondernemersvaardigheden. Je hebt deze competenties nodig om de ondernemersvaardigheden goed te kunnen toepassen.

De uitdaging is om studenten te begeleiden bij het ontwikkelen van deze vaardigheden. Als docent en als onderwijsmanager is dat je belangrijkste taak. In de dagelijkse praktijk ben je rolmodel voor je studenten, je werkzaamheden moeten congruent zijn met je boodschap. Ruimte bieden, laten experimenteren, begeleiden, fouten laten maken, op het juiste moment kennis toevoegen. Maak gebruik van de modernste technieken, die studenten na aan het hart liggen. Doen, ervaren en voelen. Niet alleen bij ondernemers maar dit geldt ook voor ondernemende medewerkers. Vanuit deze visie werken wij met De Wereld van de Ondernemer Online.

Recente berichten
2 Reacties
  • Esther van Vondel
    Beantwoorden

    Goed artikel. Ik liep alleen ergens tegenaan: je hebt het over technologie-geletterdheid, maar… je artikel is niet deelbaar. Ik mis de share buttons. Het lijkt erop dat je zelf nog een slag moet maken in deze technologie-geletterdheid ;-).

  • Danny Verhoeven
    Beantwoorden

    @esther Precies boven je reactie staan de share buttons toch?

Laat een reactie achter

18 + 10 =

0