in Ondernemend onderwijs

Herontwerp is weer actueel in het MBO- en VO-onderwijs. De kwalificatiedossiers worden herzien, het onderwijs wordt opnieuw ingericht. Het tijdstip van invoering verschilt, maar een ding is zeker: de inhoud van de opleiding gaat veranderen. Wat is de waarde van deze verandering voor de student?

Over herontwerp van onderwijs zijn kastenvol boeken geschreven. De focus van de veranderingen is telkens wat verschoven, bijvoorbeeld meer invloed van het bedrijfsleven, competentiegericht onderwijs, kenniseconomie. We bouwen voort op eerdere aanpassingen.

Regelmatig hoor ik om me heen dat het bedrijfsleven een te grote invloed heeft gehad op de inhoud. Heeft de kennis daardoor niet te weinig aandacht gehad? Dat inzicht leidt tot een reactie. Nu lijkt de cursist meer centraal te staan. Wat wil de cursist?

Back to the future

Willem Vermeend sprak op 20 maart tijdens de Cinop in Utrecht. De kern van zijn boodschap is: “over 20 jaar zal 50% van de banen volledig nieuw zijn. Oude banen vallen weg”. Er is geen zinnig woord te zeggen over welke banen blijven en welke banen zullen wegvallen, wie het weet mag het zeggen.

Kent u de film Back to the Future? Door in de tijd terug te gaan kunnen fouten uit het verleden hersteld worden. Helaas leidt dat herstel op zijn beurt weer tot ongewenste veranderingen, die ook weer hersteld moeten worden. Een leuke basis voor een reeks van drie films.

Veel docenten en managers zullen zich zo nu en dan in deze film wanen. Veranderingen die in het verleden verstandig leken pakken minder gunstig uit. En sommige vernieuwingen lijken erg op vroegere situaties, alleen verpakt in een ander jasje.

Terug in de tijd kan helaas niet. De ontwikkelingen in het beroepenveld zijn onduidelijk Waar moeten we onze studenten nu op voorbereiden?

Ondernemend gedrag

We moeten eerlijk zijn naar onze studenten: wij hebben geen idee hoe het werkveld en de arbeidsmarkt er over vier jaar uit ziet. We moeten hen voorbereiden op een toekomst die veel veranderingen zal brengen. Op die veranderingen zullen onze studenten moeten inspelen, keer op keer. De zekerheid en de stabiliteit van de vorige eeuw is verdwenen.

Studenten moeten in de toekomst meer dan ooit de zekerheid eerst bij zichzelf vinden en op zichzelf kunnen vertrouwen. Daarom is een ondernemende houding de essentiële basisvaardigheid. Ondernemend gedrag, de vaardigheid om kennis eigen te maken en doelgericht gebruik maken van moderne technieken; dat is volgens mij het uitgangspunt van elk herontwerp.

Wat vindt u?

Bent u het eens met deze uitgangspunten? Hoe gaat u dit invullen?

Of stuurt u mij Back to the Future?

Recente berichten

Laat een reactie achter

elf − zeven =

0