in Ondernemend gedrag, Ondernemend onderwijs, Ondernemerschap

Het aantal jongeren onder 24 jaar dat een eigen bedrijf begint, is in het derde kwartaal toegenomen tot boven de 88 duizend. Ter vergelijking: 5 jaar geleden waren dat er rond de 58 duizend, ruim 30 duizend minder. Het aantal ondernemers tot 20 jaar is zelfs toegenomen met 65%. Volgens de Kamer van Koophandel heeft ondernemend onderwijs bijgedragen aan dit succes.

Het aantal starters blijft ook in 2019 toenemen. In de eerste drie kwartalen van 2019 startten in totaal 161.076 mensen als ondernemer. Dat is 11 procent meer ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Dit aantal is nooit eerder zo hoog geweest.

De gemiddelde leeftijd van de startende ondernemer is gedaald van 37 jaar naar 35 jaar. Ongeveer 70% van de starters is jonger dan 40 jaar, 15% is ouder dan 50 jaar.

Een ondernemende generatie

De meest opvallende trend is dat het aantal jonge starters sinds 2014 structureel toeneemt. In de leeftijdsgroep van 20 tot 24 jaar is de toename 28%. In de groep van 19 jaar en jonger is de groei zelfs 65%.

De groei van het aantal ondernemers is niet gelijkmatig over Nederland verdeel. Flevoland is met 47 starters per 100.000 inwoners koploper. De staart van de verdeling wordt gevormd door Friesland (26 per 100.000), Groningen (25 per 100.000) en Limburg is met 22 per 100.000 de lantaarndrager. Een verklaring voor deze verschillen is nog niet gegeven.

E-commerce

De jonge ondernemers zijn vooral actief in e-commerce. Vergeleken met de eerste drie maanden van 2018 is het aantal webwinkels, in de leeftijdsgroep van 20 tot 24 jaar, in 2019 met 148% gestegen.

De top-3 van webshops is:

  • kleding en mode-artikelen (5 procent),
  • algemeen assortiment non-food (5 procent), en
  • overige non-food (4 procent).

Ondernemend onderwijs

De groei van het aantal ondernemers is te danken aan het feit dat ondernemerschap maatschappelijk steeds meer status krijgt. Jongeren krijgen het ook steeds meer van huis uit mee. ‘Jonge ondernemers hebben een soort filmsterrenstatus, denk aan DJ’s en vloggers, dat inspireert’, aldus een ondernemerscoach van de Kamer van Koophandel.

Het onderwijs speelt ook een grote rol. In het onderwijs is er steeds meer aandacht voor ondernemerschap als een manier om je zelf te ontplooien en om een inkomen te verwerven.

Volgens de KvK blijkt uit de opmars dat deze jongeren minder bang zijn voor de risico’s van het ondernemerschap. Ook zijn ze handiger met sociale media, werken ze vaker samen en denken ze meer in mogelijkheden. Deze onderwerpen staan centraal in de keuzedelen ondernemend gedrag, ook voor niveau 1-2, in oriëntatie op ondernemerschap en in ondernemerschap.

De conclusie is dat het aantal startende jonge ondernemers structureel toeneemt en dat ondernemend onderwijs daarbij een belangrijke rol speelt. Voor alle betrokken docenten fijn om te ervaren!

Recente berichten
2 Reacties
  • Alex van Heeswijk
    Beantwoorden

    Hallo Gerard, al langere tijd vol ik je via jouw nieuwsbrieven. Ik ben Alex van Heeswijk en ik ben al 15 jaar werkzaam bij de minor Ondernemerschap van de Hogeschool van Amsterdam. Daar ben ik ook verantwoordelijk voor het wekelijks online nieuwsbulletin StartUp Magazine (met 2500 abonnees). Graag wil ik jouw bovenstaand verhaal aankomende week plaatsen. Vind je dat goed?
    Onze url: https://www.minorondernemerschap.nl/minor/startup-magazine/
    Als je meer wilt weten over ons onderwijsmodel kun je rondshoppen op onze site of wellicht samen eens bijpraten bij ons in Studio HvA-Wibautstraat 2-4, Amsterdam
    Groet, Alex van Heeswijk / 06-21157948

    • Gerard Dwvdo
      Beantwoorden

      Goedemorgen Alex,

      je vroeg me of je ons artikel over het succes van ondernemerschapsonderwijs mag gebruiken en mag plaatsen in jullie nieuwsbulletin.

      Dat is prima, ik ga er van uit dat je ons wel als bron vermeld.
      Doe je er ook even een linkje naar onze website bij?

      Hartelijke groet,

      Gerard Aaftink
      06 10618646

Laat een reactie achter

20 − twaalf =

0