in Inspiratie

Hoe verdient Ismail Ilgun geld met zijn treitervlogs? Waarom adverteren bedrijven en organisaties bij dit soort vlogs? Moderne marketing en internet maken het mogelijk. Het Zaanse verdienmodel van treitervlogs nader uitgelegd.

zaans huisje 14-9-2016

Wie even niet heeft opgelet: Ismail Ilgun uit Zaanstad maakt filmpjes met uitdagende teksten. Hij plaagt, irriteert en treitert mensen terwijl hij filmt. Deze films plaatst hij op Internet. Twitter, Youtube en Facebook zijn de marketinginstrumenten die hij inzet.

Met veel succes want hij trekt tienduizenden kijkers met zijn films. Daarmee verdient hij veel geld.

Vorige week ging hij twee stappen te ver. Het treiteren werd slaan en schoppen. Zijn optreden bij Pauw zorgde voor een hoop commotie. Zelfs minister-president Rutte bemoeide zich er mee. Daardoor worden maatregelen tegen hem en zijn aanhangers genomen.

Centrale vraag is: hoe werkt dit verdienmodel?

Het Zaanse verdienmodel

De manier waarop Ilgun geld verdient noem ik maar even het Zaanse verdienmodel. Het model bestaat uit twee marketingconcepten, die beide worden ondersteund door internet en de social media.

Seks, geweld en royalty

Iedere marketeer weet wat veruit het beste de aandacht trekt: seks, geweld en royalty, in willekeurige volgorde. Kijk naar sites van populaire kranten en je herkent het onmiddellijk. Ilgun kiest voor geweld. Niet de extreme kant maar subtiel, uitdagen, irriteren en dreigen. Dit roept weerstand en aandacht op. Kliks op zijn pagina dus, en daarmee verdient hij geld.

Zijn supporters vinden het prachtig wat hij doet. Daarmee wordt Ilgun voor hen royalty. Hij is de moeite waard om te volgen. Hij heeft vele duizenden volgers. Kliks dus, en ook weer geld.

Klantnabijheid

Waarom adverteren bedrijven en organisaties bij vloggers als Ilgun? Moderne marketing gaat over klantnabijheid. Bedrijven en organisaties willen in de belevingswereld van hun doelgroep komen. Door te adverteren op die pagina’s hopen ze een vanzelfsprekend onderdeel te worden van die belevingswereld.

Volgers ervaren de vlogs als positief. De gedachte is dat de positieve gevoelens dan ook gaan gelden voor het product van die bedrijven. Een positief gevoel bij de doelgroep, dat is het doel van de adverteerders. Daarom adverteerde zelfs de politie bij treitervlogger Ilgun!

Internet en social media

Het is inmiddels een open deur, maar internet en social media zijn onlosmakelijk verbonden aan dit verdienmodel. Snelheid en hypes zijn voortdurend nodig om de aandacht van de volgers te houden. Dat wordt gefaciliteerd door internet en social media, zij geven bereik aan de films.

De volgers dragen daaraan bij door re-tweets, doorplaatsen en door te verwijzen. De volgers zijn ambassadeurs geworden, en dragen bij aan het succes van de vlogger. Ze zijn daardoor belangrijk.

Volgens het boekje

Ilgun werkt “volgens het boekje”: hij past alle moderne methoden van marketing toe. En hij niet alleen. Er zijn veel vloggers die op deze manier geld verdienen. VeraCamilla is een willekeurig voorbeeld. Haar advertorial over een highlighter van 6 euro is in drie dagen al 60.000 keer bekeken. Vloggen is een een serieus verdienmodel geworden.

Waar ging het bij Ilgun dan mis? Om mensen te blijven trekken moet je telkens iets anders en meer bieden. Wat eerst speels was ging irriteren en liep uit de hand. De gevoelswaarde sloeg om van positief naar negatief. Via de landelijke media werd het uitvergroot. Zonder bezoek aan Pauw had hij waarschijnlijk nog lang door kunnen gaan…..

Wie niet kiest wordt niet gekozen

Het Zaanse verdienmodel is gebaseerd op moderne marketing. Deze vormen van marketing zijn geschikt en beschikbaar voor elke ondernemer.

Wij hebben hiervoor een methode ontwikkeld. Wil je meer weten over klantenbinding, marketing en het inzetten van internet en social media dan is de methode “Wie niet kiest wordt niet gekozen” een goede mogelijkheid.

Hier vind je meer informatie over deze methode.

Recente berichten

Laat een reactie achter

0