in Inspiratie

Wat kunnen ondernemers doen om zich te onderscheiden van de rest? We hebben immers alles al. Gerichte aandacht is daarop het antwoord. Een idee hebben is niet voldoende, het gaat erom bij de juiste mensen aandacht te wekken. Omdat aandacht beperkt is, is er sprake van een heuse aandachtseconomie. Ondernemers en ondernemende medewerkers die dit toepassen hebben succes. Voor de rest geldt: wie niet kiest wordt niet gekozen.

Het begrip aandachtseconomie is gemunt in 2011, onder andere door Jim Stolze. Oorspronkelijk lag daarbij  de nadruk op de klant: bedien en verras deze en je bedrijf groeit. Door de exponentiële groei van de sociale media is de focus verschoven en staat het bedrijf centraal: hoe krijgt mijn bedrijf de aandacht die het verdient?

Op één dag krijgen wij meer informatie dan iemand uit het jaar 1500 in zijn hele leven. En die hoeveelheid neemt toe. Volgens onderzoekers controleren wij dagelijks gemiddeld 300 keer ons mobiel. We dreigen te verzuipen in de hoeveelheid informatie en gaan daarom steeds gerichter om met onze aandacht.

Kom daar maar eens tussen, als (beginnende) ondernemer en ondernemende medewerker.

Zo genereer je aandacht

Aandacht is de focus van je gedachten en je waarnemingen. Bewust en onbewust filter je díe informatie uit het aanbod dat voor jou relevant is. Zoek je een nieuwe stoel dan zie je overal stoelen. Zoek je een auto en overweeg je een VW Passat, dan zie je overal Passats op de weg.

Focus begint bij de aanbieder: dat kan een ondernemer zijn, of bijvoorbeeld een sportclub of politiek partij. Het selecteren en afbakenen van de doelgroep is de bepalende stap. Hoe duidelijker de groep is afgebakend, hoe scherper is de focus. Vooral startende ondernemers vinden dit lastig: de hele wereld kan immers klant worden.

En zonder duidelijk profiel blijf je grijs. Je krijgt geen aandacht en dus geen omzet. Het meest essentiële van focus is: wie niet kiest wordt niet gekozen.

Hoe vinden klanten jou?

Ook je (potentiele) klanten hebben een focus. Deze bestaat uit expliciete en potentiële belangstelling en behoeften. Bij marketing geldt dat je mensen moet “raken” in een straal van 100 meter om hen heen: thuis, bij de partner en kinderen, op het werk, bij de sport enzovoort. Traditioneel spelen bedrijven daarop in met generieke instrumenten als advertenties en televisiereclames. Maar anno 2017 is dit gedateerd.

Met de social media is er een extra instrument bijgekomen: het netwerk. De contacten binnen je netwerk en de informatie daarvan voeden je houding en mening. Je netwerk wordt je referentie. Naarmate je netwerk groter is neemt het belang daarvan toe. “Bubble” is het buzz-word hiervoor. De uitdaging voor de ondernemer is om onderdeel te worden van de bubble van je (potentiele) klanten, want daar vinden je klanten je.

Aandachtseconomie en onderwijs

Bij lessen over ondernemerschap, bijvoorbeeld bij de keuzedelen Oriëntatie op Ondernemerschap en Ondernemerschap mbo, wordt vaak nog geredeneerd op de traditionele manier: vanuit grote bedrijven met traditionele reclame. En dat terwijl het gaat over kleine bedrijven die juist via hun netwerk en gebruik makend van de social media een plek onder de zon moeten veroveren.

Vaak wordt gedaan als een ondernemer een idee heeft, en dit dan in één keer tot een succes maakt. Dit is een enorm misverstand. Bijvoorbeeld bij  Apple heeft het 10 jaar geduurd voordat het een succes werd. Ondernemen is een langdurig proces van proberen, relaties opbouwen, en experimenteren. Ondernemen is een proces van lange adem, en van doorzettingsvermogen. Daarbij moet je je focus behouden en actief je netwerk onderhouden.

Ondernemerschap en Ondernemend Gedrag

Bij onderwijs op het gebied van ondernemerschap en ondernemend gedrag moet met name aandacht worden gegeven aan de aandachtseconomie. Niet alleen theoretisch, maar vooral ook praktisch. Vooral “Wie niet kiest wordt niet gekozen” en “De kern van Ondernemen” zijn hierbij een goede leidraad.

Recente berichten

Laat een reactie achter

vijf − vier =

0