AAN DE SLAG MET ONDERNEMEND GEDRAG

Ondernemend gedrag is ook dit jaar het meest gekozen keuzedeel binnen het onderwijs.  Het fijne van dit keuzedeel is dat je er ook als docent veel in kwijt kunt: persoonlijke ontwikkeling en beroepsvorming voor de student op een leuke en inspirerende manier. In deze blog ga ik in op de doelen [...]

DUURZAAMHEID IN JE BEROEP 2024 – 2025

Het thema duurzaamheid staat steeds meer in de belangstelling. Duurzaamheid is een breed onderwerp. Bijna alles wat we doen heeft ermee te maken. Het gaat over de manier waarop we produceren en consumeren. Het gaat over energie en het gebruik van grondstoffen. Het gaat ook over opwarming van de [...]

INSPELEN OP INNOVATIES 2024 – 2025

Misschien bereidt u zich ook al voor op het nieuwe schooljaar, op de invulling van het lesprogramma? Het lijkt nog ver weg, maar de komende weken moeten er al besluiten voor volgend jaar genomen worden. Wat willen we meer, wat kan er beter en wat moet beslist anders? Hoe gaan we om met de [...]

Keuzedelen integreren?

“Wij integreren de keuzedelen in andere lessen.” Met regelmaat hoor ik deze uitspraak binnen mbo-opleidingen. Bedoeld wordt dat de opleiding wel keuzedelen aanbiedt, maar dat er geen tijd voor gereserveerd wordt. Het moet erbij gedaan worden en het komt dus boven op de andere lesstof. Het [...]

Lever jij ook te veel zorg?

Onderwijs en zorg horen bij elkaar. Als docent is je primaire taak om je leerling kennis en vaardigheden bij te brengen. Om dat goed te kunnen doen moet je er tevens voor zorgen dat hij goed in staat is om te leren. Maar zorg van de verkeerde soort verstikt het ondernemend gedrag van de [...]

0