Relativeer het belang van innovatie

Innovatie is een toverwoord. Iedereen heeft het er over: het is goed, noodzakelijk en het is dé basis voor de toekomst. Maar daar houdt de gedeelde mening op. Over hoe je innovatie implementeert en wat de rol van onderwijs daarbij is, is weinig bekend. Innovatie gaat langs drie lijnen. Via het [...]

Examineren kan ook eenvoudig

Hoe kunnen we de keuzedelen praktisch examineren? Nu het einde van het schooljaar in zicht komt, krijgen we deze vraag van veel docenten. Omdat deze vraag zo breed leeft geven we in deze blog een aantal praktische tips met voorbeelden over de vorm, de uitvoering en de beoordeling van examens. [...]

Keuzedelen integreren?

“Wij integreren de keuzedelen in andere lessen.” Met regelmaat hoor ik deze uitspraak binnen mbo-opleidingen. Bedoeld wordt dat de opleiding wel keuzedelen aanbiedt, maar dat er geen tijd voor gereserveerd wordt. Het moet er bij gedaan worden en het komt dus bovenop de andere lesstof. Het [...]

Leren werken

Het begon als een grap. Maar al snel werd het serieus opgepakt. Moeten we opnieuw leren werken? Nu de gevolgen van de corona-pandemie uitdoven kan iedereen weer naar zijn werk. Goed verzorgd, netjes gekleed, op tijd, met collega’s samenwerken in één ruimte: hoe ging dat ook al weer? Eerst [...]

0