Keuzedelen integreren?

“Wij integreren de keuzedelen in andere lessen.” Met regelmaat hoor ik deze uitspraak binnen mbo-opleidingen. Bedoeld wordt dat de opleiding wel keuzedelen aanbiedt, maar dat er geen tijd voor gereserveerd wordt. Het moet erbij gedaan worden en het komt dus boven op de andere lesstof. Het [...]

Lever jij ook te veel zorg?

Onderwijs en zorg horen bij elkaar. Als docent is je primaire taak om je leerling kennis en vaardigheden bij te brengen. Om dat goed te kunnen doen moet je er tevens voor zorgen dat hij goed in staat is om te leren. Maar zorg van de verkeerde soort verstikt het ondernemend gedrag van de [...]

Visualiseren als lesmethode

Visualiseren is een krachtige methode om te leren. Veel trainers en coaches passen het succesvol toe. In het onderwijs wordt visualiseren veel minder vaak ingezet. Maar waarom zou je visualiseren niet als lesmethode gebruiken, bijvoorbeeld bij Ondernemend Gedrag? Met visualisatie maak je [...]

Eenvoudig examineren

Over het examineren van keuzedelen bestaan veel misverstanden. Zo zouden keuzedelen lastig te examineren zijn, en zou het examen een bijzonder tijdrovend proces zijn. Niets is minder waar. Het examineren verloopt net als alle andere examens. En als je het slim doet, kost het de student en de [...]

0