Flap-swipen is een nieuwe manier om een idee uit te werken, een SWOT te maken of te brainstormen. Omdat je het met meerdere mensen moet uitvoeren is het een perfecte manier om samen te werken aan ondernemende projecten of aan een nieuw bedrijf. Het is een praktische werkwijze voor ondernemend onderwijs. Een niet te versmaden voordeel: het werkt snel en het is gratis!
Brainstormen, een SWOT opstellen, projectmatig werken, business model canvas: iedereen kent deze methoden. Deze worden binnen ondernemend onderwijs vaak gehanteerd, studenten moeten deze methoden kennen en kunnen toepassen.
Het toepassen van deze methoden blijkt vaak lastig. Brainstormen verzandt vaak, het maken van een projectvoorstel wordt vaak saai gevonden, het business model canvas is abstract en gaat vaak over de hoofden van de deelnemers heen. Flap-swipen is een speels alternatief.
Wat is flap-swipen?
Flap-swipen bestaat uit twee woorden. Allereerst “flap”. Hiermee worden vellen papier bedoeld. Omdat je werkt in groepen zijn grote vellen papier op A0-formaat het handigst. “Swipen” betekent het doorschuiven van een groot vel papier naar de volgende groep.
Flap-swipen doe je met tenminste vier groepen. Het minimaal aantal deelnemers is dus vier. Om het praktisch toe houden heeft elke groep maximaal vijf deelnemers. Bij voorkeur is er één persoon die het proces begeleidt. Dat kan bijvoorbeeld de docent zijn.
Flap-swipen voer je uit in net zo veel ronden als er groepen zijn, dus minimaal vier. Na elke ronde swipe je je flap naar de volgende groep.
Zo pas je flap-swipen toe
Flap-swipen begint met een vraag. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld het idee voor een kinderboerderij. De begeleider formuleert de vraag.
Ronde 1: idee uitwerken
Elke groep werkt het idee zo goed mogelijk uit. Alle onderdelen worden zo gedetailleerd mogelijk benoemd. Gebruik steekwoorden, slagzinnen en geen volzinnen. Schrijf op wat je bedenkt. Overleg met elkaar wat nog meer kan. De begeleider loopt rond. Geeft suggesties en beslist geen oordeel!
Na 20 minuten sluit de begeleider deze ronde. Elke groep swipet zijn flap naar de volgende groep, bijvoorbeeld rechts van hen.
Ronde 2: tips
In de tweede ronde vullen de deelnemers het idee op de flap van de vorige groep aan met tips en suggesties.
Na 10 minuten sluit de begeleider deze ronde. Elke groep swipet zijn flap weer door naar de volgende groep.
Ronde 3: 100 redenen waarom het niet lukt
In deze ronde zijn de deelnemers alleen maar negatief. Dit gaat toch nooit lukken! Dat ze dat niet snappen! Op de flap van de vorige groep schrijven de groepsleden alle argumenten op waarom het idee niet kan lukken.
Deze fase leidt tot veel commentaar en is hilarisch. De begeleider zorgt ervoor dat groepen alleen met elkaar en niet met andere groepen praten.
Na 15 minuten sluit de begeleider deze ronde. Elke groep swipet zijn flap naar de volgende groep.
Ronde 4: 100 redenen waarom het wel lukt
In deze ronde zijn de deelnemers alleen maar positief. Zo gaat het lukken! Op de flap van de vorige groep schrijven de groepsleden alle argumenten op waarom het idee beslist gaat lukken.
Na 15 minuten sluit de begeleider deze ronde. Elke groep swipet zijn flap weer door naar de volgende groep.
Afronding
Elke groep heeft zijn eigen flap weer terug. Het oorspronkelijke idee, aangevuld met ideeën, argumenten waarom het niet lukt en argumenten waarom het wel lukt. De groep werkt het idee verder uit en verwerkt alle reacties. Het aangevulde idee wordt beschreven op een nieuwe flap. De groep benoemt een presentator.
Na 15 minuten presenteren de groepen hun plan. Elke presentatie duurt maximaal twee minuten. Alle deelnemers hebben het plan al eerder gezien, maar nog niet in zijn geheel. In deze ronde mogen er korte vragen gesteld worden. Deze fase duurt maximaal 30 minuten.
En het vervolg?
Dat hangt af van de doelstelling. Op basis van deze sessie kan bijvoorbeeld een projectplan worden uitgewerkt.
De opzet van flap-swipen is flexibel. In plaats van dit voorbeeld kan je het ook toepassen voor een SWOT-analyse. Bij elke ronde staat dan een SWOT-thema centraal.
Ik gebruik flap-swipen vaak bij workshops. Deelnemers vinden het leuk; het is concreet, er zit concurrentie in en je hebt snel resultaat. Ik ben benieuwd naar jouw tips en ervaringen!