In veel situaties moet je een goede elevator pitch hebben. Of het nu gaat om een sollicitatiegesprek, promotie van een product of presentatie van een bedrijf: een goede pitch is belangrijk. Hoe houd je een goede pitch? De eerste stap is het besef dat het geen plat verkooppraatje is. Een pitch heeft pas effect als je écht contact hebt met je publiek. Met deze tips help je studenten bij het ontwikkelen van een goede pitch.
‘Vertel eens wat over je zelf’. Dat zou een vraag kunnen zijn die jouw student moet beantwoorden bij een sollicitatie. Wat zegt hij dan? Jonge, enthousiaste studenten komen goed over, ze hebben een grote gunfactor. Ongeacht hun antwoord worden ze meestal positief ontvangen. Toch is de vraag: blijft hun antwoord hangen?
Pitchen is voor de meeste mensen niet makkelijk, zeker niet voor jonge mensen. En succesvol pitchen is al helemaal niet eenvoudig. Hoe vaak denk je achteraf niet “dat had ik anders moeten zeggen” of “dat ben ik vergeten te zeggen”. Dat is een gemiste kans. Als je een goede pitch hebt gehouden dan heb je jouw boodschap overgebracht en heb je contact gemaakt met je gesprekspartner.
Een goede pitch
Vaak zijn we geneigd om lang te praten en veel details te vertellen. Bij het geven van een presentatie doen veel mensen dat. Al die details zijn voor veel toehoorders niet belangrijk. Sterker nog, ze leiden af van de hoofdboodschap. Een pitch is bedoeld om kort en bondig je boodschap over te brengen. Dat kan je leren, aan de hand van een goede opbouw en door veel te oefenen.
Met deze vijf regels maak je een goede pitch.
- Stel jezelf duidelijk voor met je naam en, als dat van toepassing is, de naam van je bedrijf of werkgever.
- Vertel wat je zelf of je bedrijf doet en voor welke doelgroep. De eerste zin moet prikkelen, vertellen waar het over gaat. Je moet mensen pakken in die eerste zin.
- Noem de voordelen (toegevoegde waarde) van je idee, van je product of dienst.
Niet doen:
a) vertellen hoe je ertoe gekomen bent.
b) vertellen wat je in de toekomst gaat doen.
Wel doen:
c) vertel over het kant en klare idee, product of dienst. Het moet in jouw hoofd al af zijn zodat de ander je gewoon gelooft.
d) kies met zorg je woorden. Welke woorden moeten blijven hangen in het hoofd van jouw publiek? - Vertel wat jou of jouw bedrijf anders maakt dan de concurrentie, wat je toegevoegde waarde is. Onder andere: waarom moeten ze hiervoor bij jou zijn?
- Sluit af met een pakkende zin waarin alles nog even kort herhaald wordt.
Opbouw van een pitch
De belangrijke uitgangspunten voor een goede pitch zijn:
- Wees kort en duidelijk Een korte, duidelijke presentatie is meer waard dan een lange, complexe presentatie.
- Een goede pitch weet aandacht te trekken en vast te houden. Een duidelijke structuur helpt hierbij.
- Presenteer de feiten. Feiten zijn altijd interessanter dan verwachtingen of grote woorden.
- Gebruik een simpele illustratie, afbeelding, foto of demo van het product voor de juiste beeldvorming. Ook al is het in de vorm van een ontwerp of schets: maak je product ‘tastbaar’. Geef het een ‘gevoel’ mee om een goede indruk achter te laten.
- Ken je publiek. Zorg ervoor dat je pitch aansluit op de behoeften van je klant.
- Let op je woorden. Bepaalde woordcombinaties halen je presentatie regelrecht onderuit. Met bijvoorbeeld ‘’wat we proberen te doen is…’ geef je te kennen dat je het probeert, maar nog niet doet.
- Vermijd superlatieven, zoals ‘revolutionair nieuw product’ en ‘gigantische markt’. Wees liever concreet.
Een goede structuur en een goede opbouw zijn belangrijk. Maar nog veel belangrijker: oefen. Het klinkt als een cliché, maar oefening baart kunst. Ook bij pitchen.