Wat doet een sporter voorafgaand aan de wedstrijd? Hij gaat zich inspelen: warmdraaien, herhalen, oefenen en experimenteren. Het nieuwe schooljaar staat voor de deur, met nieuwe studenten en met misschien nieuwe keuzedelen. Tijd om in te spelen. Hier alvast wat praktische tips.
Het is nog volop zomer maar het eind van de vakantie komt, misschien wel helaas, in zicht. Bij veel mensen sluimert de vraag “wat ga ik volgend jaar doen?” Wat ga ik meer doen, wat moet beter, wat kan anders, hoe speel ik nog beter in op de behoefte van de studenten? Misschien ga je een nieuw keuzedeel over ondernemend gedrag of ondernemerschap verzorgen. Kortom: je bereidt je voor op het nieuwe schooljaar.
Het einde van de vakantieperiode is het ideale moment om eens na te denken over het onderwijs dat u volgend jaar gaat geven. Er is nog geen druk vanuit de organisatie en de studenten staan nog niet te trappelen. Na de altijd veel te korte vakantie ben je weer fris om je in de mogelijk nieuwe stof te verdiepen. Je hebt dus alle ruimte om je voor te bereiden.
Praktische tips
Een aantal praktische tips ter voorbereiding van de keuzedelen.
Neem de eisen door
Natuurlijk begin je eerst met het goed doornemen van de doelen en de eisen.
Een beschrijving van de ondernemende keuzedelen kun je bij ons aanvragen.
Bekijk het examen
Door het examen te bekijken weet je meteen waar je de studenten op voor moet bereiden. Wij hebben examens beschikbaar voor de keuzedelen:
- Ondernemend Gedrag 1-2,
- Ondernemend Gedrag 3-4,
- Oriëntatie op ondernemerschap,
- Ondernemerschap mbo, en
- Inspelen op Innovatie
Previews van de examens kun je opvragen.
Wees de student
Begin vanuit het andere perspectief en wees de student. Wat zou je dan aangeboden willen krijgen, en hoe zou dat dan het beste kunnen? Welke valkuilen zou je willen vermijden? Het keuzedeel Ondernemend Gedrag bijvoorbeeld bevat behoorlijk wat begrippen. Begin je meteen met die begrippen? Of ga je eerst aan het werk met een project en bied je de begrippen aan zodra het nodig is?
Methode
Neem de methode goed door; eerst globaal en daarna gedetailleerd. Waar zoem je op in, waar hebben de studenten behoefte aan?
Maak daarbij gebruik van de docentenhandleiding. Je kunt deze opvragen.
Anekdotetrommel
Zorg voor voorbeelden, ervaringen, beschrijvingen van gekke situaties. Zorg vooral voor aansluiting met de toekomstige beroepspraktijk! Op die manier gaat het onderwerp pas echt leven voor de studenten.
Tijdsplanning
Maak een tijdsplanning, bij voorkeur met korte spanningsbogen. Vooral bij het keuzedeel Ondernemerschap mbo is dat belangrijk. Dit keuzedeel beslaat 480 sbu, en bestaat uit verschillende onderdelen. Begin met het ondernemingsplan en de onderliggende begrippen, en toets deze halverwege. Vervolgens bouw je door met de andere onderwerpen. Zo wordt de examinering voor de student maar zeker ook voor jou als docent minder belastend.
Inbreng van anderen
Praktijkvoorbeelden maken het onderwijs aansprekender en levendiger. Betrek andere mensen en organisaties bij je onderwijs. Ga nu eens niet naar de eeuwige Rabobank of Kamer van Koophandel, maar ga liever naar het kleine bedrijf om de hoek. Dat is realistischer voor de studenten.
Heb je behoefte aan meer informatie?
Op woensdag 20 september organiseren wij een bijeenkomst over de keuzedelen ondernemend gedrag, ondernemerschap en innovatie.
Je kunt je hier aanmelden.