Door mensen uit hun comfortzone te halen zouden mensen beter gaan presteren. Dat is althans de theorie van verandermanagers en coaches. Misschien is dat soms wel waar. Maar voor ondernemend onderwijs geldt het zeker niet. De opdracht bij ondernemend onderwijs is juist: maak ondernemend gedrag en ondernemerschap onderdeel van de comfortzone van de studenten! Ondernemend onderwijs helpt studenten bij het uitbouwen van hun comfortzone.
Wat heeft u liever als u helaas geopereerd moet worden? Een arts die zich senang en in zijn comfortzone voelt? Of door een arts voor wie jouw operatie buiten zijn comfortzone ligt? Laat je je kostbare meubel repareren door een meubelmaker die binnen zijn comfortzone werkt, of door iemand voor wie de reparatie een “uitdaging” is?
De comfortzone is de plek waar je je veilig en prettig voelt. En dan gaat het natuurlijk over de mentale plek. Het gaat over de manier waarop je met bestaande en nieuwe situaties omgaat.
Gek genoeg heeft de comfortzone een negatieve lading gekregen. Coaches en verandermanagers sporen klanten en werknemers aan om toch vooral hun comfortzone te verlaten. Stap uit je comfortzone, dan prikkel en stimuleer je jezelf. Je daagt jezelf uit!
Wie dat niet doet is vast en zeker behoudend, angstig en bang voor verandering.
De grote vergissing
Het begrip comfortzone, en de overtuiging dat je daar toch vooral uit moet stappen, is een jaar of tien geleden populair geworden onder coaches. Het is gebaseerd op een misvatting. Veel coaches verwarren routinematig werk met verveling. Dat kan hetzelfde zijn maar dat hoeft niet zo te zijn.
Routinematig werk is simpelweg werk dat regelmatig terugkeert. Dat geldt voor alles wat we doen, van persoonlijke verzorging tot de werkzaamheden die we tijdens ons werk verrichten. Natuurlijk doe je regelmatig nieuwe dingen, en doe je de dingen op een andere manier. Maar hoe dan ook: op den duur wordt alles, ook je droombaan, routinematig.
Routinematig werk is niet vervelend of negatief. Sterker nog: routinematig werken betekent dat je je aandacht kunt richten op nieuwe en andere activiteiten die ons pad kruisen. Wie auto rijdt denkt niet meer na bij elke keer dat hij schakelt. Wie dat wel doet heeft minder aandacht voor het verkeer.
Leer klantgericht werken
Verveling is van een andere orde. Verveling heeft te maken met gebrek aan inspiratie. Je activiteiten lijken zinloos.
Maar wat geeft waarde aan je activiteiten? Veel mensen worden gemotiveerd doordat hun werk van waarde is voor een ander. Dat kan een klant zijn, of een collega. Die collega is dan de interne klant. Een klant, degene voor wie jij je inspant, jezelf motiveert en die jou inspireert. Wie zich inspant voor zijn (interne) klant hoeft zich nooit te vervelen. En hoeft ook niet uit zijn comfortzone te stappen.
Studenten leren in hun comfortzone
Voor ondernemend onderwijs geldt dat je studenten niet uít hun comfortzone moet halen, maar dat je hen moet helpen een eigen comfortzone op te bouwen. Als een student weet wat hij kan, wat zijn vaardigheden zijn, en als hij zich daarbij veilig en vertrouwd voelt dan heeft hij een stabiele basis. Dat is de beste basis voor een beginnend beroepsbeoefenaar.
Bij ondernemend onderwijs leren de studenten wat een (interne) klant is, hoe belangrijk deze klant is voor zijn werkzaamheden en hoe hij met klanten om kan gaan. Dit is de basis voor zijn professionele toekomst.
Een goed ontwikkelde comfortzone en een goed klantenbewustzijn zijn essentieel voor een student. De samenleving verandert in een hoog tempo en stelt telkens nieuwe vragen en eisen. Iedereen moet daarop inspelen en daarbij zijn weg vinden. Alleen een student die met ondernemend onderwijs heeft geleerd wat zijn comfortzone is kan hier optimaal op inspelen.
En wat geldt voor de student geldt misschien ook wel voor zijn docent….