in Inspiratie

Als je authentiek blijft, bij je zelf blijft, is je kans op succes het grootst. Je krijgt die leuke baan of die opdracht als je jezelf blijft. Dat kan je zéggen tegen je studenten. Maar het is nóg overtuigender als je het met eigen ogen ziet gebeuren. In een tv-programma werd dit bij toeval duidelijk.

Hoe krijg ik die leuke baan? Hoe krijg ik, als ondernemer, die mooie opdracht? Hoe kan ik me onderscheiden van anderen die ook belangstelling hebben?

Het antwoord op deze vragen is dat je authentiek moet zijn. Je moet je bewust zijn van je vaardigheden en je talenten. En je moet je niet meer, beter of anders voordoen dan je bent. Dit is de beste basis van je persoonlijke marketing.

Tv-programma

Dat kan je je studenten uitleggen. Maar als je het met eigen ogen ziet is het veel overtuigender. In de eerste aflevering van het programma “Undress for Love’, van RTV, was het perfect te zien.

Voor wie het programma niet heeft gezien: drie mannen en drie vrouwen ontmoeten elkaar voor het eerst, maken kennis met elkaar en aan het eind van het programma wordt gekeken of er matches zijn. Tot zover niets nieuws, de zoveelste variant op bijvoorbeeld Boer zoekt vrouw.

Het onderscheidende van dit programma is dat de deelnemers elkaar eerst gedeeltelijk en later helemaal naakt zien, en daarna speeddaten. Tot slot wordt er op elkaar gestemd. De basisgedachte is dat je elkaar naakt ontmoet, dus dat je de “echte” persoon ontmoet. Een variant op het sprookje “De Kleren van de Keizer”.

De cast

Dit was de cast van de eerste aflevering:

  • Een gezellige vrouw, flapuit, met een duidelijke eigen mening,
  • Een man die zijn verlegenheid niet kon verhullen, terug na twee jaar Zwitserland, woont weer thuis,
  • Een vriendelijke en sportieve man, die nog nooit verliefd is geweest,
  • Een serieuze vrouw, studeert en is gedreven sporter,
  • Een vrouw, acteur, weet zich te presenteren en gaat graag uitdagingen aan,
  • Een man die veel vertelt, ambitie heeft en zich verkoopt.

Allemaal gewone mensen, zonder bijzondere uiterlijke kenmerken.

De stemming

Het resultaat van de stemming was verrassend. Welke man was populair? Niet de man met ambitie, verhalen en het beste verkoopverhaal. Ook niet die vriendelijke en sportieve man. Dat hij nog nooit verliefd was geweest speelde misschien wel een rol. De man die werd verkozen voor een date was de wat verlegen maar ondernemende man die weer thuis woont.

Ook bij de vrouwen was de uitslag verrassend. De vrouw die als acteur ervaring heeft om zich te presenteren kreeg geen stemmen. De gezellige flapuit met een eigen mening won ook niet. De gedreven sportster die nu studeert won.

Authentiek

Wat de winnaars gemeen hebben is dat ze zichzelf waren. Ze deden zich niet beter voor dan ze waren, ze verkochten zichzelf niet. Ze stootten ook niemand van zich af met sterke eigen meningen of met een probleem als nog nooit verliefd te zijn geweest. Op zijn Hollands gezegd: doe maar gewoon.

Na het bekend worden van de uitslag begon de verlegen man voor het eerst te lachen, hij ontspande. Opvallend was de positieve reactie van de presentator en van het publiek. Het ontspannen lachen van de winnaar bevestigde de verwachting, hij was authentiek.

Gebruik het in de les

Tijdens de lessen over solliciteren, bij ondernemend gedrag en bij lessen over ondernemerschap benadruk je vanzelfsprekend het belang van authentiek gedrag.  Maar dat is theorie, ver van ons bed.

Door dit programma gezamenlijk te bekijken en te analyseren zien de studenten met eigen ogen welke processen zich afspelen.

Het bekijken van een programma met naakte mensen is niet voor iedereen een optie. Ook andere programma’s bieden voorbeelden die het belang van authentiek gedrag illustreren. Belangrijk is dat aan het eind van het programma een resultaat, een winst behaald moet worden. Expedition Robinson is een goed alternatief.

Recente berichten

Laat een reactie achter

3 × vijf =

0