Hoe start je een nieuw project op met studenten? Hoe kan je op een speelsere manier een SWOT maken of brainstormen? Flap-swipen is een nieuwe manier om daar invulling aan te geven. Het is een actieve werkvorm die je perfect kan toepassen om te beginnen met projecten voor keuzedelen als Ondernemend Gedrag en Ondernemerschap. Een niet te versmaden voordeel: het werkt snel en het is gratis!
Brainstormen, een SWOT opstellen, projectmatig werken, business model canvas: deze methoden worden veel toegepast bij projectonderwijs en bij keuzedelen als Ondernemend Gedrag, Inspelen op Innovatie en Ondernemerschap.
Het toepassen van deze methoden blijkt vaak lastig. Het brainstormen verzandt vaak, het maken van een projectvoorstel wordt vaak saai gevonden, het business model canvas is abstract en gaat vaak over de hoofden van de deelnemers heen. Het beoogde resultaat wordt vaak niet gehaald, het inspireert niet en de samenwerking loopt stroef. De energie vloeit weg.
Flap-swipen is een speels en praktisch alternatief. In deze blog vertel ik eerst wat flap-swipen eigenlijk is. Daarna geef ik praktische tips hoe je het kunt toepassen bij de ondernemende keuzedelen.
Wat is flap-swipen?
Flap-swipen bestaat uit twee woorden. Allereerst “flap”. Hiermee worden vellen papier bedoeld. Omdat je werkt in groepen zijn grote vellen papier op A0-formaat het handigst. “Swipen” betekent het doorschuiven van een groot vel papier naar de volgende groep.
Flap-swipen doe je met tenminste vier groepen. Het minimaal aantal deelnemers is dus vier. Om het praktisch toe houden heeft elke groep maximaal vijf deelnemers. Bij voorkeur is er één persoon die het proces begeleidt. Dat kan bijvoorbeeld de docent zijn.
Flap-swipen voer je uit in net zo veel ronden als er groepen zijn, dus minimaal vier. Na elke ronde swipe je je flap naar de volgende groep.
Zo pas je flap-swipen toe
Flap-swipen begint met een vraag. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld het idee voor een kinderboerderij. De begeleider formuleert de vraag.
Ronde 1: idee uitwerken
Elke groep werkt het idee zo goed mogelijk uit. Alle onderdelen worden zo gedetailleerd mogelijk benoemd. Gebruik steekwoorden, slagzinnen en geen volzinnen. Schrijf op wat je bedenkt. Overleg met elkaar wat nog meer kan. De begeleider loopt rond. Geeft suggesties en beslist geen oordeel!
Na 10 minuten sluit de begeleider deze ronde. Elke groep swipet zijn flap naar de volgende groep, bijvoorbeeld rechts van hen.
Ronde 2: tips
In de tweede ronde vullen de deelnemers het idee op de flap van de vorige groep aan met tips en suggesties.
Na 10 minuten sluit de begeleider deze ronde. Elke groep swipet zijn flap weer door naar de volgende groep.
Ronde 3: 100 redenen waarom het niet lukt
In deze ronde zijn de deelnemers alleen maar negatief. Dit gaat toch nooit lukken! Dat ze dat niet snappen! Op de flap van de vorige groep schrijven de groepsleden alle argumenten op waarom het idee niet kan lukken.
Deze fase leidt tot veel commentaar en is hilarisch. De begeleider zorgt ervoor dat groepen alleen met elkaar en niet met andere groepen praten.
Na 10 minuten sluit de begeleider deze ronde. Elke groep swipet zijn flap naar de volgende groep.
Ronde 4: 100 redenen waarom het wel lukt
In deze ronde zijn de deelnemers alleen maar positief. Zo gaat het lukken! Op de flap van de vorige groep schrijven de groepsleden alle argumenten op waarom het idee beslist gaat lukken.
Na 10 minuten sluit de begeleider deze ronde. Elke groep swipet zijn flap weer door naar de volgende groep.
Afronding
Elke groep heeft zijn eigen flap weer terug. Het oorspronkelijke idee, aangevuld met ideeën, argumenten waarom het niet lukt en argumenten waarom het wel lukt. De groep werkt het idee verder uit en verwerkt alle reacties. Het aangevulde idee wordt beschreven op een nieuwe flap. De groep benoemt een presentator.
Na 15 minuten presenteren de groepen hun plan. Elke presentatie duurt maximaal twee minuten. Alle deelnemers hebben het plan al eerder gezien, maar nog niet in zijn geheel. In deze ronde mogen er korte vragen gesteld worden. Deze fase duurt maximaal 30 minuten.
Toepassen bij ondernemende keuzedelen
Bij Ondernemend Gedrag 3-4 is flap-swipen toepasbaar bij de praktijkopdracht nummer 4, deel B, of het ondernemende project, stap 3 van deel C.
Voor Ondernemend Gedrag 1-2 is flap-swipen toepasbaar; ook bij de praktijkopdracht nummer 4, deel B, of het ondernemende project, stap 3 van deel C. Denk niet dat studenten van niveau 1-2 dit niet zouden kunnen!
Bij Proeven van Ondernemerschap is flap-swipen toepasbaar bij hoofdstuk 3. Bij het examenportfolio van deel B kan je het inzetten ter verdieping.
De Kern van Ondernemen biedt mogelijkheden in het examenportfolio deel B. Door het toe te passen bij het ondernemingsplan, deel C, wordt het plan een stuk robuuster.
De praktijkopdrachten deel C van Inspelen op Innovaties bieden ook mogelijkheden voor het toepassen van flap-swipen.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen! Deel ze gerust met ons!