in Ondernemend gedrag

Het begon als een grap. Maar al snel werd het serieus opgepakt. Moeten we opnieuw leren werken? Nu de gevolgen van de corona-pandemie uitdoven kan iedereen weer naar zijn werk. Goed verzorgd, netjes gekleed, op tijd, met collega’s samenwerken in één ruimte: hoe ging dat ook al weer? Eerst begonnen bedrijven hier serieus over te praten, daarna gevolgd door het onderwijs. Moeten wij, na een paar jaar zonder klassikaal les en zonder stages, onze studenten leren werken?

Op de social media begon het als een grappig bedoelde opmerking. We mogen weer naar het werk, we hoeven niet meer thuis te werken. Help! Dan moet ik me weer netjes kleden, me goed verzorgen en op tijd zijn. En dan werk ik weer met die collega’s en met mijn manager. Rumoerig en ik had het zo fijn geregeld. Ik moet weer leren werken!

Werkgevers

Al snel werd de opmerking serieus opgepakt door werkgevers. Want er zit een kern van waarheid in deze gedachten. Werkgevers hebben al eerder gemerkt dat sommige medewerkers er moeite mee hebben om weer op een geregelde manier op kantoor te werken.

Ondernemend gedrag

Veel medewerkers die met een computer kunnen werken doen dat graag thuis. Zeker als ze een goede werkplek hebben kunnen ze rustig, geconcentreerd en op het door hen gewenste tijdstip werken. Zonder afleiding van rumoerige collega’s en zonder een manager die meekijkt. Vergaderingen gaan online, en als het je niet bevalt kan je tussendoor wat anders doen. Voor deze groep medewerkers is werken op kantoor een stap terug. Het blijkt dat vooral ervaren en oudere medewerkers daarom liever thuis werken.

Voor jongere medewerkers gelden andere argumenten, zo blijkt. Voor hen is de sociale component van werken vaak belangrijker. De dagen dat zij op kantoor komen lijken daardoor meer op een sociaal event dan op werken.

Werkgevers ervaren dat het belangrijk is om medewerkers weer samen op het werk te krijgen. Daardoor normaliseert het werkproces. De ervaren medewerkers bieden structuur aan jongere medewerkers en helpen nieuwe collega’s hun plek te vinden. Dus ja, we moeten weer leren werken. Maar wel met behoud van de voordelen van digitaal werken en vergaderen.

Onderwijs

Wat geldt voor bedrijven en organisaties blijkt ook voor het onderwijs te werken. Nu studenten en leerlingen weer naar school komen blijkt het regelmatig lastig om een goed onderwijsklimaat te scheppen. Studenten zijn onrustig, snel afgeleid en minder geconcentreerd, is regelmatig het geluid.

Sommige studenten hebben de afgelopen twee jaar geen stage kunnen lopen. De ervaring met werken die verkregen wordt via stages wordt node gemist. Voor deze studenten geldt met recht dat ze moeten leren werken.

Voorbereiding

Als opleiding kan je studenten helpen met leren werken, via het keuzedeel ondernemend gedrag.

Laat studenten bijvoorbeeld op school samenwerken aan een project. Kies daarvoor niet meteen het moeilijkste onderwerp, maar wel een serieuze opdracht. Laat als docent ruimte voor het groepsproces, maar begeleid strak, misschien strakker dan je gewend bent. Biedt structuur door te werken met de formats voor projectmatig werken, en begeleid de studenten daarbij.

Ondernemend gedrag gaat ook over organisatiesensitiviteit. Daar hebben de studenten de afgelopen tijd weinig praktische ervaring mee kunnen opdoen. Dat kan je gedeeltelijk opvangen door dit onderwerp uit te diepen.

Sommige studenten vinden het fijn solitair te werken. In het beroep is dit meestal niet mogelijk. Communiceren, omgaan met kritiek en samenwerken zijn een belangrijk onderdeel van werken. Omdat studenten weinig in stages hebben kunnen oefenen is het belangrijk om in de les, dus niet digitaal, gericht aandacht aan deze aspecten van (samen)werken te besteden.

Op deze manier helpt het keuzedeel ondernemend gedrag bij het leren werken.

Recente berichten

Laat een reactie achter

18 − 3 =

0