in Lesmethoden

Het Business Model Canvas wordt steeds vaker gebruikt in het onderwijs. Meestal is het een alternatief voor het ondernemingsplan. Vaak wordt het Canvas gebruikt als een invuloefening. Maar met het canvas is veel meer mogelijk!

Juist het canvas biedt de mogelijkheid je studenten te stimuleren en meer resultaat te halen. En er is nog meer mee mogelijk! De verschillende mogelijkheden voor het canvas in het onderwijs op een rijtje.

 

Het Business Model Canvas is een handig model waarmee je een project, afdeling of bedrijf in kaart kunt brengen en kunt verbeteren. Wat dit model bijzonder en waardevol maakt is het begrip toegevoegde: de waarde die het aanbod heeft voor de klant.

Het Business Model Canvas kun je inzetten bij je ondernemend onderwijs. Dat heeft grote toegevoegde waarde:

  • Je denkt vanuit de toepassingen en het gebruik door de gebruiker, de klant,
  • Het is een dynamisch proces waar alle studenten bij betrokken zijn, in plaats van een statistische invuloefening achter een computer,
  • Je werkt visueel en interactief,
  • Je werkt op een speelse manier samen aan een concreet resultaat, in plaats van individueel,
  • Het vormt de rode draad en is geen eenmalige invuloefening. Daarom is het canvas een inspirerend alternatief voor het businessplan! Maar hoe zet je het Business Model Canvas nu in bij ondernemend onderwijs?

Daarom is het canvas een inspirerend alternatief voor het businessplan! Maar hoe zet je het Business Model Canvas nu in bij ondernemend onderwijs?

E-boek
Veel mensen hebben al gehoord van het canvas, maar weten nog niet precies wat het is. Als jij ook meer wilt weten wat het canvas ook al weer is dan kan je hier je gratis E-boek downloaden.

Een ondernemend project
Het canvas is handig te gebruiken bij het opzetten van een project. Wat vaak vergeten wordt is dat een project eigenlijk een klein en eenmalig bedrijf is! Bij het opzetten en uitvoeren van een project komt veel kijken. De thema’s die om de hoek komen kan je hier lezen.

Een [student]bedrijf
Het canvas heeft zijn wortels in het bedrijfsleven. Geen wonder dus dat het goed past bij studentbedrijven! Met deze informatie kunnen studenten aan de slag om een eigen [student]bedrijf op te zetten.

Curriculumontwikkeling!
Veel docenten en opleidingen bereiden zich voor op de nieuwe kwalificatiedossiers en keuzedelen. Het canvas is een goede manier om vorm te geven aan de ontwikkelcyclus: nu eens niet bedacht achter de schrijftafel maar in samenwerking met het hele team! Vraag naar de ervaring van anderen.

Workshop op 5 november
Wil je snel en concreet aan de slag met het canvas? Wil je het inzetten bij de begeleiding van projecten of studentbedrijven? Of wil je het gebruiken bij het aanpassen van je curriculum? Schrijf je dan hier in voor de workshop op 5 november aanstaande.

Deel je ervaringen
Heb je ervaring met het toepassen van het canvas in je onderwijs? Wat werkt, en wat werkt niet? Hoe ervaren de studenten het? Welke resultaten hebben jullie behaald? Welke tips heb je aan je collega’s? Deel hier of hieronder je ervaringen.

Recente berichten
4 Reacties
  • Wim Rutgers
    Beantwoorden

    Ik ondersteun het belang en nut van het gebruik van het BMC (Alex Osterwalder). Ik heb binnen de minor “Ondernemen” van de HAN, de studenten laten oefenen met het Canvas en ervaren dat zij het een prettige en vooral zinvolle manier van werken vonden. Zelf werd ik er ook vrolijk van. Waarom? Een verrijking bij de start met daarin zichtbaar de volgende aspecten: het dynamische aspect, het interactieve aspect, het creatieve aspect, het toepassings aspect, het complementaire aspect, het co-creatieve aspect. Het gaat in mijn reactie te ver, al deze aspecten verder uit te werken, de goede verstaander kan hiermee wel uit de voeten. Wat ik echter nadrukkelijk wil noemen is: ten eerste dat het BMC geen doel op zich is maar veelmeer een middel dat beoogt, op eenvoudige wijze de 9 bouwstenen taal en inhoud te geven. Het Canvas geeft daarbij richting. Ten tweede is het Canvas geen vervanger voor een businessplan, echter genereert daarvoor wel wezenlijke input.
    Kortom, voor het opstarten van studentbedrijven een echte aanrader.
    Wim Rutgers

    • Gerard Aaftink
      Beantwoorden

      Dag Wim,

      je schrijft dat het BMC geen vervanger is van het ondernemingsplan. Als je het hebt over de vorm waarin de gegevens worden weergegeven dan heb je gelijk.

      Als je het hebt over de inhoud dan ben ik het niet met je eens.
      Dit is juist het aspect wat meestal, en binnen het onderwijs eigenlijk altijd, wordt overgeslagen.

      Juist vanwege dit “zwarte gat” wijs ik op de mogelijkheden van het BMC!

      Hartelijke groet,

      Gerard Aaftink
      06 10618646

  • André Weber
    Beantwoorden

    Ik ben het eens met Wim. Het BMC is een vrij simpel model, zoals een goed model hoort te zijn. Helaas nog te vaak te moeilijk uitgelegd en tot doel verheven. Inderdaad bedoeld voor bedrijven en als ze starten is er de Lean Startup die de kracht van het BMC toont: snel de velden in vullen, de aannames testen (onderzoek), uitkomsten evalueren, invullen van de velden aanpassen en weer naar buiten. Net zol lang dat er van het businessmodel een businessplan (ondernemingsplan) kan worden gemaakt, dat relatief veel kans van slagen heeft. Op de traditionele wijze moeten studenten eerst zoveel mogelijk onderzoek doen (DESTEP, concurrentie-afnemersanalyse, segmenteren, enz enz.). Na SWOT-analyse en confrontiematrix eindelijk de marketingstrategie bepalen en de marketingmix uitvoeren. BMC is denken-doen-denken-doen, in plaats den DENKEN – DOEN.

    Wat mij verbaast is dat Gerard het uitvoeren van een project gelijk stelt aan het opzetten en runnen van een bedrijf. De overeenkomsten zie ik wel, maar ook verschillen. Als studenten door een opdrachtgever de projectopdracht krijgen om te onderzoek hoe hij meer van social media gebruik kan maken, kan ik daar geen onderneming/bedrijf in zien. Dat de studenten vele ‘ondernemende’ activiteiten moeten uitvoeren, staat buiten kijf.
    Met enige fantasie kan ik daar ook het BMC op loslaten, maar of dat zoveel waarde heeft weet ik niet.

    Met Gerard en ik het eens, dat ondernemend gedrag niet uitsluitend via het studentenbedrijf aan studenten kan worden ontlokt. Ondernemende projecten, waarin studenten initiatief moeten tonen, creativiteit, teamwork en doorzettingsvermogen, zijn zeker daarvoor geschikt.

    • Gerard Aaftink
      Beantwoorden

      Dag André,

      Je beschrijving van het proces van het BMC is treffend: zo werkt het in de praktijk succesvol. Het BMC is geen invuloefening. Helaas wordt het vaak wel benaderd.

      Het BMC is inderdaad goed inzetbaar bij projecten en bedrijven. Het is erg goed inzetbaar bij het voorbereiden, danwel het opzetten danwel bij het optimaliseren van een praktijk. Dit zijn wel verschillende processtappen.

      Mijn boodschap is: je kan het BMC inzetten bij alle processtappen, zowel bij een project als in geval van een bedrijf.

      Maar dat betekent niet dat je alles op 1 hoop kan gooien, dat eea gelijk aan elkaar is. In tegendeel: je moet focussen op de specifieke doelen en omstandigheden.

      En dan komt de meerwaarde van het BMC tot zijn recht. Want daarmee kan je juist goed inspelen op de specifieke situaties.

      Het BMC wordt vaak plat gebruikt als een invuloefening, zonde. Meer weten? We hebben 2 leuke trainingen……..

      hartelijke groet!

      Gerard
      06 10618646

Laat een reactie achter

4 × drie =

0