in Ondernemend gedrag

Vanwege de Corona-crisis stappen veel opleidingen over op afstandleren. Docenten vullen elektronische platforms met lesmateriaal. Eerst is zoveel mogelijk materiaal voor de beroepsvaardigheden verzameld, nu zijn de keuzedelen aan de beurt. Daar hebben wij al bijna tien jaar ervaring mee! In deze blog staan suggesties voor lesstof en opdrachten voor de keuzedelen Ondernemend Gedrag niveau 1-2 en niveau 3-4.

Op het eerste gezicht lijkt het lastig ondernemend gedrag aan te bieden via een platform. Ondernemend gedrag gaat immers over het gedrag dat de student vertoont in de (aankomende) beroepspraktijk! Als je ondernemend gedrag alleen via oefeningen op een platform aanbiedt wordt het al gauw kinderachtig.

Maar je kunt wel degelijk studenten laten werken aan hun ondernemend gedrag. De volgende opdrachten zijn praktische suggesties. Bewust geef ik er de pagina- en opdrachtnummers bij, zodat je kunt aansluiten bij de achterliggende lesstof.

Suggesties ondernemend gedrag

Testen
Via 123test.nl kunnen studenten tests doen die bij ondernemend gedrag passen, altijd leuk om te doen! Doe bijvoorbeeld de Belbintest, Kolb of The Big Five. Zie hiervoor hoofdstuk 6 van de methode, en vraag 6.3 op bladzijde 118.

Reclamefilm analyseren
In reclamefilms worden alle vormen van communicatie toegepast. Laat studenten een reclamefilm analyseren! Dit is een onderdeel van hoofdstuk 5, communicatie. Je kunt ze natuurlijk ook zelf een filmpje laten maken. Deze kunnen ze onderling weer bekijken en bespreken.

Een innovatief bedrijf
Innovatie is een aansprekend onderdeel van ondernemend gedrag. Wat kan er meer, wat kan er beter, wat kan er anders? Laat studenten een ondernemend bedrijf analyseren. Hoofdstuk 3 en vraag 3.10 geven hiervoor handvatten. Daar kan je ook in variëren: laat ze elkaars bedrijven bespreken, laat ze allemaal het zelfde bedrijf analyseren en bespreek de verschillen en zo meer.

Bedrijfsportfolio
Zijn de studenten al een keer op stage geweest? Vraag ze hun stagebedrijf in beeld te brengen. Opdracht 1 op bladzijde 156 beschrijft hiervoor de opdracht.

Een creatief idee!
Het uitwerken van een creatief idee is een belangrijk onderdeel van ondernemend gedrag. Studenten hebben ideeën genoeg, dus aan de slag er mee! Dat kan aan de hand van opdracht 4, vanaf bladzijde 160.

Netwerken
Via Linkedin kan je goed leren netwerken! Jezelf presenteren, promoten, contacten leggen; het kan allemaal in LinkedIn. Maak als docent een groep aan, en leer de studenten er mee werken. Nodig mij gerust uit om te linken, dat doe ik graag. Als daar behoefte aan is geef ik graag commentaar.

Een project
Het opzetten en uitvoeren van een project is een flink gedeelte van het keuzedeel Ondernemend Gedrag. Bij het opzetten van een project komt meer kijken dan je soms verwacht. Nu studenten, en wij zelf ook, toch aan huis gebonden zijn is er alle tijd om aandacht te besteden aan alle facetten van werken met projecten. Lesstof en opdrachten zijn te vinden vanaf blafzijde 170.

Jouw suggesties?

Wat zijn jouw ervaringen? Heb jij wellicht leuke manieren om les te geven op het gebeid van ondernemend gedrag? Ik ben benieuwd. Deel ze gerust met ons, dat kan hieronder.

Recente berichten

Laat een reactie achter

een − 1 =

0