Ondernemend onderwijs is toe aan een paradigmawisseling. De methode gebaseerd op aangepast handelsonderwijs voldoet niet meer aan de eisen van de moderne samenleving. Er moet meer aansluiting komen met de nieuwe vormen van ondernemerschap, betere aansluiting komen op de intrinsieke motivatie van studenten en de onderwijskundige aanpak moet gebaseerd zijn op ondernemend gedrag. Om de noodzakelijk paradigma wisseling te kunnen implementeren presenteren wij de DOE-agenda: ondernemend onderwijs in praktische do’s and don’t’s.
Ondanks de toenemende aandacht voor het thema ondernemerschap in het onderwijs lijkt de kloof met het beroepenveld en de samenleving groter te worden. In vergelijking met landen met meer succesvolle ondernemers besteedt het Nederlandse onderwijs niet voldoende aandacht aan ondernemen. Tegelijkertijd groeit de noodzaak om studenten voor te bereiden op een samenleving die meer ondernemerschap vraagt.
Wij hebben de stand van het ondernemend onderwijs onderzocht langs twee lijnen: via een online-enquête en via interviews. Lees hier meer over in het rapport “Ondernemend onderwijs op het kantelpunt”. De resultaten van het onderzoek laten zich samenvatten in drie dilemma’s: er moet meer aansluiting komen met de nieuwe vormen van ondernemerschap, betere aansluiting komen op de intrinsieke motivatie van studenten en de onderwijskundige aanpak moet gebaseerd zijn op ondernemend gedrag.
Handen en voeten
De DOE-agenda is gebaseerd op de ervaringen van docenten, studenten en managers, als mede op onze ervaring met training van docenten en met De Wereld van de Ondernemer Online. De DOE-agenda bevat praktische uitwerkingen die je kunt toepassen bij jouw implementatie van ondernemend onderwijs. Je vind tips voor ondernemend onderwijs, tips over dingen die blijken te werken en tips over wat je moet vermijden.
De DOE-agenda heeft drie onderwijskundige uitgangspunten:
- De doorlopende leerlijn,
- Het didactisch model “AKTOR”, en
- De ondernemersladder.
De DOE-agenda
De DOE-agenda gaat onder meer in op de volgende onderwerpen:
- Kies voor ondernemend onderwijs, of niet,
- Integreer vakmanschap en ondernemend gedrag,
- Ontwikkel een leerlijn,
- Leidt docenten op,
- Kies een methode,
- Faciliteer!
- Betrek het beroepenveld bij jouw onderwijs,
- Maak gebruik van digitale mogelijkheden.
Meer weten?
Wilt u de DOE-agenda ontvangen? Vraag dan hier het onderzoeksrapport op. De agenda is gratis verkrijgbaar voor docenten en onderwijsmanagers.
Nog meer weten?
Wilt u meer weten over onderzoek naar ondernemend onderwijs en de resultaten van ons onderzoek? Vraag dan hier het onderzoeksrapport “Ondernemend onderwijs op het kantelpunt” op. Dit rapport is gratis verkrijgbaar voor docenten en onderwijsmanagers.
Ondernemend onderwijs in uw organisatie?
Wilt u uw ervaringen met ondernemend onderwijs met ons bespreken? Wilt u een volgende stap zetten? Wilt u daarover van gedachten wisselen?
Natuurlijk kan dat! Bel of mail ons, wij gaan graag met u in gesprek.
As externe begeleider van drie student companies (2 x hbo en 1 x universitair) kijk ik met gemengde gevoelens naar deze projecten. Van de hbo studenten is 50% niet echt gemotiveerd, maar is het ‘vak’ |(lees: studiepunten) dat gehaald moet worden. De andere 50% wil er wel veel aan doen en ergert zich aan het gelanterfant van de anderen. Iemand uit het bedrijf gooien doe je ook niet snel, dus vaak is het aanmodderen. De universitaire groep heeft de Student Company als keuzevak en is zeer gemotiveerd. Men heeft ook de helft van de tijd die de hbo-studenten ervoor hebben en ook de helft van de studiepunten. Zij worden naar eigen zeggen het meeste geremd door allerlei formele eisen vanuit de opleiding inzake inlevermomenten, opzet van het bedrijf, uitvoeren van onderzoek, etc. Allemaal ‘gedoe’, wij willen gewoon aan de slag, de handen uit de mouwen!
Beide typen SC zijn voor mij het bewijs dat wat Gerard zegt klopt: het onderwijs weet nog niet zo goed hoe het met ondernemendheid / ondernemerschap moet omgaan.
Daarom ben ik blij met een organisatie als De Wereld Van De Ondernemer waarin mensen met verstand en hart voor onderwijs aan de weg timmeren.
Geweldig, eindelijk gezond verstand in het onderwijs. Wij moeten leerlingen meer op hun plek zetten; ongemotiveerde mensen kunnen enorm storen. Daar komt bij dat Havo vaak niet genoeg is om succesvol te zijn op het HBO. De houding van MBO-ers die doorstromen is vaak beter.
Toch ben ik van mening dat een bepaalde theoretische kennis noodzakelijk is voor de dagelijkse praktijk. Ook moeten studenten nu eenmaal dingen doen die ze niet “leuk”vinden. Het hoeft niet allemaal “leuk” te zijn, als het maar nuttig is. Te veel formaliteiten zijn inderdaad niet nuttig en werken belemmerend op de motivatie en de deadlines.