in Inspiratie

Nederland en New York, gelden als succesvolle ondernemende gebieden. Wat zijn de overeenkomsten en de verschillen tussen beide, op gebied van ondernemend gedrag en ondernemerschap? Wat kunnen we leren van het Amerikaans ondernemerschap? Een aantal observaties en analyses, en een belangrijke conclusie.

DSC08060

Amerika, en met name New York, en Nederland hebben veel gemeen. Ongeveer 17 miljoen inwoners, een open economie, hoogopgeleide bevolking, grote koopkracht en een lange traditie op gebied van ondernemen. New York maakt deel uit van de Amerikaanse cultuur, Nederland is onderdeel van de Europese cultuur.

Wat zijn de overeenkomsten en de verschillen tussen beide, op gebied van ondernemend gedrag en ondernemerschap? Wat kunnen we leren van het Amerikaans ondernemerschap?

Van 16 tot 30 april heb ik New York bezocht. In deze en volgende blogs deel ik een aantal ervaringen en observaties. In deze blog aandacht voor ondernemerschap.

Globale economie in New York

De economie van New York bestaat uit twee delen: een globale economie en een lokale economie. De globale, internationale economie is de vorm die wij kennen; Wallstreet, toerisme, geld, winkelen op 5th Avenue, glamour, media en vooral: internet. Het is de versie die we kennen uit de media en de films. Het is de economie van bezit en van hoge prijzen.

De globale economie bestaat vooral uit (financiële) dienstverlening en uit toerisme.  Opvallend is dat de rol van fysieke, tastbare producten beperkt is. Producten worden er niet meer gemaakt, daar is de grond te duur voor. Maar producten worden er slechts mondjesmaat verkocht, je ziet weinig mensen met aankopen rondlopen.

Dit is een opvallend en groot verschil met bijvoorbeeld Berlijn. In Berlijn zijn 65 shoppingmalls, gericht op de verkoop van producten. Manhattan kent er vier, in Brooklyn zijn er nog geen tien. Producten spelen geen rol in de globale economie van New York.

Lokale economie

De lokale economie is gericht op de directe omgeving, de lokale bevolking. Hier geen Wallstreet en glamour, maar wel producten en diensten voor dagelijks gebruik. Veel kleine winkels waar de eigenaar zelf het bedrijf voert.

De lokale economie heeft een sterk lokale kleur, ook letterlijk. Een paar voorbeelden. Brooklyn Heights en Greenwich zijn “left wing”: jaren 60 muziek, Bernie Sanders, overwegend blank en eco. Williamsburg is een mengeling van modern en arm, gekleurd en een verscheidenheid van kleinere bedrijven. Jamaica in Queens is arm, overwegend gekleurde bevolking, Hillery, veel kleine bedrijven, kraampjes op straat.

De segregatie tussen de globale en de lokale economieën is erg opvallend. Er ontbreekt iets: een koopkrachtige middengroep.

Hottest startups in New York!

In New York starten veel mensen een eigen bedrijf op. Dat gaat gepaard met grote woorden, vinden wij vanuit onze cultuur van “doe maar gewoon”

Een hot startup in New York; dat is een CEO van de startup die een product heeft bedacht en die veel investeerders heeft aangetrokken. “the service isn’t perfect yet”, maar de investeerders staan in de rij: hoe meer geld is opgehaald hoe hotter de startup is.

Vanuit de Nederlandse cultuur zijn we geneigd dit vreemd te vinden, doe maar gewoon. Maar vanuit de Amerikaanse situatie is dit een kwestie van levensbelang. Het Europese model van stap-voor-stap groeien is niet mogelijk omdat een koopkrachtige middenlaag ontbreekt. Om écht succes te hebben moet je meteen deel uitmaken van de globale economie. En daar is veel geld voor nodig.

Dat slechts enkele startups succes hebben weet zowel de investeerder als de ondernemer.

“Doing business”

“Doing business” is iedereen met de paplepel ingegeven en is onderdeel van de cultuur. Maar deze houding omzetten in een succesvol bedrijf is veel lastiger dan in Nederland.

Het ontbreken van een koopkrachtige middengroep is een grote beperking voor succesvol ondernemerschap.

Meer over ondernemerschap

Wil je meer weten over ondernemerschap dan bieden wij twee mogelijkheden.

Met onze methode “Proeven van Ondernemerschap” kunnen je studenten zich een beeld vormen van ondernemerschap. Op 18 mei organiseren wij een gratis workshop over deze methode. Hier kan je je aanmelden.

“De kern van ondernemen” is onze methode voor startende ondernemers. Op 25 mei organiseren wij een gratis workshop over deze methode. Je kunt je hier aanmelden.

Recente berichten

Laat een reactie achter

0