in Algemeen, Keuzedelen

De invoering van de keuzedelen biedt studenten veel extra mogelijkheden. Voor de studenten is dit een verrijking, maar het stelt de organisatie voor soms lastige organisatorische problemen. Soms wordt er daarom gekozen voor minimale invulling van de keuzedelen. Maar dit is geen goede oplossing. Door het aanbod van keuzedelen slim te combineren kan je de organisatie sterk vereenvoudigen, zeker voor de BBL.

Sinds twee jaar bieden mbo-opleidingen zogenaamde keuzedelen aan. Studenten kunnen zich hiermee verdiepen in specifieke onderwerpen, of ze kunnen zich verbreden door kennis te maken met nieuwe thema’s. Voor mbo-4 en mbo-3 is hiervoor in totaal 720 SBU beschikbaar, te verdelen over 3 of 4 schooljaren. De keuzedelen zijn de opvolger van de zogenaamde vrije ruimte.

Veel opleidingen worstelen met de organisatie en invulling van de keuzedelen. Soms worden de keuzedelen beschouwd alsof ze extra zijn, en niet tot de opleiding behoren. Gelukkig is dit niet het algemene beeld. Veel vaker blijkt het organisatorisch lastig om invulling te geven aan de keuzedelen: de organisatie en planning, de inhoud als ook de examinering ervan.

Geleide keuze

Studenten hebben de vrijheid om uit het aanbod van keuzedelen te kiezen. In principe kunnen studenten kiezen uit alle ongeveer 1.000 keuzedelen die beschikbaar zijn, mits deze aan de opleiding gekoppeld zijn. In de praktijk is dit natuurlijk ondoenlijk. Daarom kiezen opleidingen al regelmatig voor geleide keuze.

Geleide keuze betekent dat de opleiding twee of drie “configuraties” maakt waaruit de studenten kunnen kiezen. In de afbeelding staat een voorbeeld. De 720 SBU wordt verdeeld over drie keuzedelen van 240 uur elk. In de twee configuraties worden twee zelfde keuzedelen verplicht aangeboden. Bij het derde keuzedeel is keuze door de student mogelijk omdat de configuraties hierin verschillen.

Extra voordelen: Ondernemend Gedrag en Inspelen op Innovatie

In dit voorbeeld is gekozen voor de combinatie van Ondernemend Gedrag en Inspelen op Innovatie. Deze keuzedelen hebben een verschillende doelstelling. Ze zijn echter beide generiek, toepasbaar op de werkplek en zijn beide reflectief van karakter. Op het gebied van begrippen en theorie is (les)tijdwinst te behalen omdat de twee keuzedelen veel theorie en begrippen delen, bijvoorbeeld het onderwerp netwerken.

Door deze twee generieke keuzedelen samen in een configuratie aan te bieden bespaar je tijd en verminder je organisatorische problemen.

Het derde keuzedeel kan meer beroepsgericht zijn. Dit kunnen studenten gebruiken als voorbereiding op hun toekomstige baan. Het derde keuzedeel kan dan heel specifiek zijn, bijvoorbeeld “Schadecalculatie in het Carrosseriebedrijf”. Maar het kan ook ingezet worden ter voorbereiding op een vervolgopleiding, bijvoorbeeld “Voorbereiding Hbo”.

BBL

De oplossing die ik hier beschrijf is beslist handig voor de BBL. Op deze manier wordt kwalitatief goed invulling gegeven aan de keuzedelen. Tegelijkertijd blijft de tijdsbelasting beperkt. Voor de BBL hebben wij een voorbeeld van een lesprogramma beschikbaar. Als je daar belangstelling voor hebt kan je deze via info@dwvdo.nl opvragen.

Recente berichten

Laat een reactie achter

twee × een =

0