in Inspiratie

De omschakeling naar digitaal onderwijs zorgt voor lastige onderwijskundige vragen. Hoe geef je digitaal les over ondernemen? Traditioneel werk je klassikaal en gaan studenten in groepjes aan de slag. Nu is onderwijs vooral een digitale aangelegenheid. Studenten en docenten worden gedwongen om digitaal te leren ondernemen.

Leren digitaal te ondernemen hoeft niet alleen een probleem te zijn. Ook ondernemers werken immers steeds meer digitaal. Met een andere opzet geef je een nieuwe impuls aan je onderwijs en sluit je beter aan bij de praktijk.

Onderwijs werd het afgelopen jaar steeds meer een digitale aangelegenheid. Opleidingen moesten er in korte tijd voor zorgen dat studenten thuis en online konden studeren. Docenten moesten nieuwe manieren bedenken om hun lessen in te vullen en om de lesstof over te brengen. Dat vraagt veel flexibiliteit van docenten en studenten, maar het lukt!

 

Natuurlijk werkt nog niet alles perfect en zijn er veel inhoudelijke vragen. Bijvoorbeeld: hoe verzorg je les over ondernemen? Hoe zet ik mijn studenten aan het werk? Ik ben gewend dat ze klassikaal en in groepjes aan de slag gaan. Nu dat niet meer kan, hoe zet ik ze zinvol aan het werk? Veel docenten worstelen met de vraag hoe ze de student, de klant, digitaal zo goed mogelijk kan bedienen..

Denken als je klant

Niet alleen het onderwijs worstelt met deze vraag. Ook voor ondernemers zijn dit soort vragen van levensbelang. Want hoe onderhoud je je relaties met de klant? Hoe vinden ze je, digitaal? Hoe zorg je dat ze de zelfde kwaliteit en service ervaren als in de ‘echte’ wereld?

Digitaal ondernemen is voor veel ondernemers nog nieuw en in ontwikkeling. Er zijn al wel ervaringen en inzichten over wat wel en niet werkt.

Als digitaal ondernemer moet je denken als je klant. Je moet weten wat de klant wil, nog vóór de klant het je vertelt. Dat kan alleen als je weet wat de klant beweegt. Dit inzicht biedt ook voor het onderwijs kansen om aan te haken. Daarom staat de denkwereld van de klant centraal bij les in digitaal ondernemen.

Promotie

Promotie bij digitaal ondernemen verloopt anders dan bij traditioneel ondernemen. Het gaat om het opbouwen van relaties, en het onderhouden daarvan. Welke beïnvloedingstrategieën werken bij mijn klantengroep het beste? Hoe bouw ik een campagne op om klanten aan me te binden. Ondernemers bouwen ervaring op en krijgen inzicht hoe digitaal ondernemen werkt.

Bij deze inzichten kan het onderwijs aanhaken. Het fijne voor het onderwijs is dat studenten het online ondernemen met de paplepel hebben meegekregen, in de rol van klant. Zij hebben onbewust veel ervaring en weten wat wel en wat minder goed werkt. De basis voor digitaal ondernemen is al gelegd.

Wie niet kiest wordt niet gekozen

Onderwijs over digitaal ondernemen kan je het beste starten door aan te sluiten bij de ervaringen van de studenten. Dan is het zaak om ze te laten begrijpen hoe digitaal ondernemen werkt en wat de onderliggende mechanismen zijn. Daarna moet je ze zelf aan de slag laten gaan met hun ondernemende plan.

Het lijkt misschien lastig om het zo aan te pakken. Uit ervaring weet ik dat het eenvoudiger is dan je misschien denkt, en dat het beslist succesvoller is. We hebben er een lesmethode van gemaakt: wie niet kiest wordt niet gekozen.

Als je wilt stuur ik je een exemplaar van de methode toe met docentenkorting. Mailen via info@dwvdo.nl of bellen via 06 10618646 kan natuurlijk ook!

Recente berichten

Laat een reactie achter

18 − tien =

0