Dagelijks worden we verleid. Bedrijven proberen ons ervan te overtuigen dat hún product precies datgene is wat we nodig hebben. Niet alleen bedrijven, ook politici doen dat. Iemand overtuigen met jouw boodschap is het belangrijkste doel van promotie en marketing. In deze blog een overzicht van de zes belangrijkste manieren om je te beïnvloeden. Handig om te weten, zodat je je er als ondernemende medewerker tegen kunt wapenen. En belangrijk om te weten als startende ondernemer.
Worden goede verkopers geboren? Soms lijkt het er op, ben je bijna jaloers op de verkoper die zo’n goed verkoopverhaal had. Had ik dit product eigenlijk wel via Internet moeten kopen? Maar ja, het werd ook zo verleidelijk gepresenteerd!
Elke dag opnieuw maken we tientallen keuzes. Natuurlijk maken we zelfstandig onze keuze uit het grote en diverse aanbod. Denken we! Maar niet heus!
In de praktijk hebben we regelmatig geen zin of geen tijd om ons echt goed te verdiepen. Vaak hebben we geen goed overzicht van alle relevante aspecten om tot een weloverwogen keuze te komen. In die situaties laten we ons bewust en vaak onbewust leiden. We worden geleid aan de hand van zes belangrijke strategieën van beïnvloeding.
De zes strategieën van beïnvloeding
1. Autoriteit
Als hij het zegt, zal het wel waar zijn.
Autoriteit helpt mensen om een deel van hun onzekerheid weg te nemen. Het geeft ze het vertrouwen dat ze op de goede weg zijn om de juiste keuze te maken.
2. Wederkerigheid
Met een geschenk onderhoud je de relatie.
Doe iets voor een ander en de ontvanger voelt zich verplicht iets terug te doen.
Geven en nemen; voor wat, hoort wat. Het principe van wederkerigheid draait om de onderlinge verplichting om een gift te beantwoorden met een tegengift.
3. Sympathie
Wat een aardige man/vrouw!
Mensen zeggen het liefst ‘ja’ tegen personen en bedrijven die ze kennen en graag mogen. Sympathie komt voort uit gelijkenissen, complimenten en gezamenlijke inspanningen of ervaringen die je met elkaar hebt. Het gaat om aardig gevonden te worden, ofwel de ‘gunfactor’.
4. Commitment en consistentie
Yes, we can!
Als mensen zich eenmaal hebben laten verleiden tot een kleine stap en een binding met je hebben (commitment), zijn ze eerder bereid om “ja” te zeggen tegen de volgende stap. Ze willen consistent gedrag vertonen. Als je A zegt, moet je ook B zeggen.
5. Schaarste
Op=op. Nog maar twee plaatsen beschikbaar!
Het creëren van schaarste is een krachtig beïnvloedingswapen om de twijfelende klant over de streep te trekken. Als een product zeldzaam is of zeldzaam wordt, dan wordt het in de beleving van de klant meer waard. Door de schaarste van je product of dienst te benadrukken, heb je de aandacht en kan je inspelen op de angst van mogelijk verlies.
6. Sociale bewijskracht
Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn.
Sociale druk werkt heel krachtig om mensen te overtuigen. Mensen zijn onzeker, dus als ‘gelijkgestemden’ al eerder eenzelfde soort ervaring hebben doorgemaakt wordt het maken van de juiste keuze een stuk eenvoudiger. Het is veel waardevoller dat je een tip krijgt van een bekende dan van het bedrijf zelf.
De strategieën begrijpen en toepassen
We worden dus elke dag opnieuw verleid door bedrijven en organisaties die de zes strategieën bewust toepassen. Dat gebeurt met de traditionele middelen als reclame en folders, maar steeds meer via Internet, social media, nieuwsbrieven. In de game-industrie wordt dit heel slim toegepast.
Het is daarom belangrijk om in het onderwijs aandacht te besteden aan deze strategieën. Bijvoorbeeld voor alle toekomstige ondernemende medewerkers, om hen te behoeden voor impulsieve aankopen of verplichtingen. De ondernemende keuzedelen maar ook het vak Loopbaan en Burgerschap bieden daarvoor de ruimte.
We doen het allemaal
En natuurlijk is kennis en praktische ervaring met het toepassen van deze strategieën belangrijk voor toekomstige ondernemers. De keuzedelen Oriëntatie op Ondernemerschap en Ondernemerschap bieden daarvoor het vanzelfsprekende kader.
Het toepassen van de strategieën gebeurt al lang, en we doen het allemaal op onze eigen manier. Het is geen kwestie van goed of slecht. Voor het onderwijs is het belangrijk dat studenten zich ervan bewust zijn, en voor studenten dat ze leren om ze gericht in te zetten.
Wil je meer weten over moderne promotie en marketing? De methode “Wie niet kiest wordt niet gekozen” biedt een praktische aanpak voor studenten.