in Examinering

In veel examens is het presenteren van resultaten een belangrijk onderdeel. Studenten moeten goed kunnen presenteren. Niet alleen bij examineren is een goede presentatie belangrijk. Ook in  een sollicitatiegesprek of bijvoorbeeld bij de promotie van een product of presentatie is dit belangrijk. Centrale vraag is: hoe houd je een goede presentatie? Met deze tips help je studenten bij het ontwikkelen van een goede presentatie. Het helpt beslist bij hun examen.

‘Vertel eens wat over je bedrijfsplan’. Dat zou een vraag kunnen zijn die jouw student moet beantwoorden. Misschien stel jij deze vraag wel, als opening van het examen. Wat zegt hij dan? Jonge, enthousiaste studenten komen goed over, ze hebben een grote gunfactor. Ongeacht hun antwoord worden ze meestal positief ontvangen. Toch is de vraag: blijft hun antwoord hangen?

Presenteren is voor de meeste mensen niet makkelijk, zeker niet voor jonge mensen. En succesvol presentatie is al helemaal niet eenvoudig. Hoe vaak denk je achteraf niet “dat had ik anders moeten zeggen” of “dat ben ik vergeten te zeggen”. Dat is een gemiste kans. Als je een goede presentatie hebt gehouden dan heb je jouw boodschap overgebracht en heb je contact gemaakt met je gesprekspartner.

Een goede presentatie

Vaak zijn we geneigd om lang te praten en veel details te vertellen. Veel mensen vertellen bij een presentatie te veel details. Al die details zijn voor veel toehoorders niet belangrijk. Sterker nog, ze leiden af van de hoofdboodschap. Een presentatie is bedoeld om kort en bondig je boodschap over te brengen.

Presenteren kan je leren. Het is een belangrijk onderdeel van het onderwijs, zeker omdat presenteren een veel gebruikte manier van examineren is. Je leert het aan de hand van een goede opbouw van je verhaal en door veel te oefenen.

Regels

Met deze elf regels maak je een goede presentatie. Hierbij ga ik uit van een bedrijfspresentatie. Voor andere presentaties gelden de zelfde regels.

  1. Stel jezelf duidelijk voor met je naam en, als dat van toepassing is, de naam van je bedrijf.
  2. Vertel wat jij of je bedrijf doet en voor welke doelgroep. De eerste zin moet prikkelen, vertellen waar het over gaat. Je moet mensen pakken in die eerste zin!
  3. Noem de voordelen (toegevoegde waarde) van je idee, van je product of dienst.
  4. Kies je woorden met zorg je. Welke woorden moeten blijven hangen in het hoofd van jouw publiek?
  5. Vertel wat jou of jouw bedrijf anders maakt dan de concurrentie, wat je toegevoegde waarde is. Onder andere: waarom moeten ze hiervoor bij jou zijn?
  6. Sluit af met een pakkende zin waarin alles nog even kort herhaald wordt.
  7. Wees kort en duidelijk Een korte, duidelijke presentatie is meer waard dan een lange, complexe presentatie.
  8. Een goede presentatie weet aandacht te trekken en vast te houden. Een duidelijke structuur helpt hierbij.
  9. Presenteer de feiten. Feiten zijn altijd interessanter dan verwachtingen of grote woorden.
  10. Ken je publiek. Zorg ervoor dat je presentatie aansluit op de behoeften van je klant.
  11. Let op je woorden. Bepaalde woordcombinaties halen je presentatie regelrecht onderuit. Met bijvoorbeeld ‘’wat we proberen te doen is…’ geef je te kennen dat je het probeert, maar nog niet doet.
  12. Vermijd superlatieven, zoals ‘revolutionair nieuw product’ en ‘gigantische markt’. Wees liever concreet.

Powerpoint

Veel presentaties worden visueel ondersteund, bijvoorbeeld met een Powerpoint-presentatie. Dat is handig want goede slides versteken de boodschap en zorgen ervoor dat de boodschap beter blijft hangen. Deze tips helpen bij het maken van een goede visuele ondersteuning.

  1. Gebruik 1 slide per minuut spreektijd.
  2. Beschrijf de inhoud van je presentatie op slide 2.
  3. Niet meer dan drie onderwerpen per slide. Heb je er meer, splits het over meerdere slides.
  4. Gebruik afbeeldingen die je verhaal ondersteunen of die je idee ‘tastbaar’ maken. Niet meer dan 1 afbeelding anders leidt het af van de boodschap.
  5. Gebruik een rustige opmaak en pas niet te veel kleur toe.
  6. Zorg dat er geen fouten op de slides staan. Een foute berekening bijvoorbeeld in een kostprijs haalt je geloofwaardigheid onderuit.
  7. Nodig je toehoorders in de laatste sheet uit om te reageren.

Een goede structuur en een goede opbouw zijn belangrijk. Maar nog veel belangrijker: oefen. Het klinkt als een cliché, maar oefening baart kunst. Ook bij presenteren.

Recente berichten

Laat een reactie achter

14 − elf =

0