in Lesmethoden

De jaren 2020 en 2021 komen in het teken van creativiteit te staan. Als gevolg van de huidige crisis is het werken zoals gebruikelijk niet meer mogelijk. Dat geldt voor bedrijven, organisaties en natuurlijk ook voor het onderwijs. Het aanpassen vergt de nodige creativiteit van medewerkers en organisatie. Gelukkig is het ook een perfecte mogelijkheid om je studenten te stimuleren in hun creativiteit.

“Ik ben gestopt met mijn onlineshop”, vertelde mijn buurman. Hij heeft een aantal schoenenwinkels, was een van de eersten met een webshop op dat gebied en heeft daar zelfs prijzen voor gekregen. Verrast heb ik doorgevraagd naar de reden.

Hij vertelde van twee belangrijke oorzaken. Oorzaak nummer één zijn de hoge verzendkosten. Mensen kopen meerdere paren schoenen, kopen er soms een en sturen de rest terug. Dat betekent twee maal verzendkosten op een product met lage marge. Vanwege de crisis bestellen mensen steeds meer, zodat hij steeds hogere kosten heeft.

De andere oorzaak ligt op het gebied van website en logistiek. Als klant realiseer je je dat niet, maar aan het bouwen en onderhouden van een webshop en aan de logistiek zijn hoge kosten verbonden. Per saldo kostte het mijn buurman meer geld dan het opleverde en daarom heeft hij zijn webshop gesloten.

Nieuwe werkwijzen, nieuwe verdienmodellen

De problemen van mijn buurman zijn niet uniek. Denk aan de problemen van Uber, Booking.com en bijvoorbeeld AirB&B: het wegvallen van de klantvraag, een kleine marge en hoge kosten die doorlopen. Wat tot een paar maanden geleden een slim verdienmodel was, geldt nu als een doodlopende weg.

De problemen spelen natuurlijk niet alleen bij bedrijven die via internet werken. De problemen van kappers, de evenementenbranche en de horeca zijn meer dan bekend. En wat te denken van het onderwijs? Ook scholen en docenten zijn gedwongen om op een andere manier te werken.

Op zoek naar oplossingen

Als gevolg van de crisis is het werken op de manier waarop we tot voor kort werkten niet meer mogelijk. Organisaties en medewerkers moeten noodgedwongen anders werken en bedenken creatieve oplossingen. De horeca draait bijvoorbeeld zijn hand niet om voor een dubbeldeks terras!

Met thuiswerken en vergaderen via Teams of Zoom blijven organisaties doorwerken. Scholen geven les op basis van afstand-leren. Op dit moment loopt een onderzoek naar leren op afstand, volgende week worden de resultaten bekend. Om een tip van de sluier te lichten: docenten en studenten zijn bepaald niet enthousiast…

Inspelen op innovaties

We werken nu op een manier die onder grote druk is gerealiseerd. Deze fase is tijdelijk. De komende tijd worden we aangesproken op onze creativiteit en flexibiliteit om betere en misschien wel nieuwe oplossingen te bedenken. Organisaties moeten betere werkwijzen gaan uitwerken. Bedrijven moeten nieuwe werkwijzen én nieuwe verdienmodellen gaan bedenken en invoeren.

Het voelt een beetje als een dooddoener, maar deze situatie biedt natuurlijk ook kansen voor ondernemend onderwijs. Iedereen is op zoek naar slimme ideeën en nog slimmere en praktische oplossingen. Daar kunnen studenten een goede bijdrage aan leveren. Studenten hebben een frisse blik, beschikken over actuele kennis en zeker mbo-studenten weten van aanpakken.

Veel opleidingen zijn bezig om hun programma voor volgend schooljaar vorm te geven. Mijn suggestie: kies voor het keuzedeel “Inspelen op Innovaties”. Dat biedt studenten de ruimte om samen met een opdrachtgever te werken aan een oplossing. De examinering is relatief eenvoudig. Een actueel, praktisch en relevant keuzedeel, wat wil je nog meer?

Recente berichten

Laat een reactie achter

veertien − 4 =

0