in Examinering, Ondernemerschap

Hoe examineer je ondernemerschap? Wat beoordeel je dan, en wat zijn de criteria voor je beoordeling? Vaak wordt gekozen voor het beoordelen van een ondernemingsplan. Helaas is dit niet de optimale oplossing. Een goed alternatief is een managementrapportage.

Steeds meer scholen leiden op voor ondernemerschap. In sommige opleidingen is ondernemerschap een onderdeel van het KD. De afgelopen jaren hebben diverse scholen geëxperimenteerd met het Certificaat Ondernemerschap. En nu staan veel scholen voor de keuze of ze het keuzedeel Ondernemerschap gaan aanbieden.

blog 18-5-2016

Ondernemerschap blijkt een leuk en inspirerend onderwerp te zijn voor de studenten. Voor docenten is het eveneens een leuk onderwerp. Maar helaas is de beoordeling van het resultaat vaak lastig. Hoe beoordeel je de activiteiten van de studenten, wat is goed en wat is fout?

Nadelen van het ondernemingsplan

Vaak wordt gekozen voor het beoordelen van een ondernemingsplan, aangevuld met een theorietoets. Over de theorietoets is in de praktijk weinig discussie: je mag van de studenten die zich voorbereiden op een eigen bedrijf de noodzakelijke basiskennis verwachten.

Het ondernemingsplan als onderdeel van het examen blijkt erg lastig te werken:

  • Studenten maken een ondernemingsplan vaak in groepen. De beoordeling moet individueel zijn. Hoe beoordeel je de bijdrage van de individuele student?
  • Het ondernemingsplan is meestal een document dat gedurende het jaar wordt geschreven en aangevuld. Het is daarmee meer een verslag of portfolio van de groei van de groep studenten dan een eindprestatie op het gewenste niveau.
  • Aan het ondernemingsplan is meestal bijgedragen door externen, een begeleidende ondernemer of meestal de docent. Hoe voorkom je dan dat de docent de “slager is die zijn eigen vlees keurt”?
  • Ondernemingsplannen zijn omvangrijke documenten. Het beoordelen daarvan is een bijzonder tijdrovend proces voor de docent.Het ondernemingsplan is daarom geen optimale vorm voor examinering van ondernemerschap. En in sommige gevallen is het zelfs een reden om van het onderwerp ondernemerschap af te zien.

De managementrapportage

De managementrapportage is een samenvatting van de plannen van een ondernemer. Het doel van een managementrapportage is om de lezer in korte maar beslist wel treffende bewoordingen te informeren over de plannen van de ondernemer. De rapportage moet kort en overtuigend zijn.

De schrijver van de managementrapportage beschrijft alle relevantie informatie aan de lezer. Hij heeft overzicht over alle noodzakelijke activiteiten. En hij beschrijft waarom zijn plannen een succes worden.

De lezer van de managementrapportage kan de bank zijn, belangstellenden bij crowdfunding, aandeelhouders, maar natuurlijk ook de docent!

De managementrapportage als examen

De managementrapportage kan je bij examinering als volgt inzetten.

  • Studenten maken alleen of in een groep een ondernemingsplan.
  • Studenten krijgen drie uur de tijd om individueel een managementrapportage te schrijven over hun eigen ondernemingsplan.
  • De rapportage mag maximaal drie A4-tjes lang zijn.

Onderwerpen zijn:

  • Het product,
  • De klant en de markt,
  • De toegevoegde waarde van het product,
  • Het verdienmodel,
  • Promotie,
  • Een meerjarenbegroting,
  • Toelichting van de vaardigheden van de student als ondernemer, en
  • Argumentatie waarom dit bedrijf een succes wordt.

Deze opzet kan naar smaak worden aangevuld. Als docent kan je bijvoorbeeld een verandering op het ondernemingsplan aanbrengen: de markt halveert of er komen concurrenten. Deze verandering moet vervolgens verwerkt worden in de managementrapportage.

De managementrapportage is daarmee een aantrekkelijk alternatief of een aantrekkelijke aanvulling op het ondernemingsplan. De student moet laten zien dat hij boven de stof staat. Het is speels en in relatief weinig tijd uit te voeren.

Je kunt de managementrapportage ook gebruiken als basis voor pitches. Laat de student pitchen voor een groep investeerders, of voor een groep kritische klanten.

De managementrapportage is daarmee een aantrekkelijk alternatief of een aantrekkelijke aanvulling op het ondernemingsplan. De student moet laten zien dat hij boven de stof staat. Het is speels en in relatief weinig tijd uit te voeren

Meer weten?

Wil je meer weten over onderwijs over ondernemerschap?
Stuur dan een bericht naar ons.

Gratis workshop

Op 25 mei aanstaande is een workshop over onderwijs op gebied van ondernemerschap.
Meer informatie vind je hier.
Je kunt je hier ook aanmelden.

 

 

Recente berichten
3 Reacties
  • Ruud Koopman
    Beantwoorden

    Wat meet je nu eigenlijk als je de managementrapportage in gaat zetten om ondernemerschap te beoordelen? Is er geen verschil tussen een manager en een ondernemer?
    Ik vraag me af wat je nu eigenlijk wilt gaan meten als je ‘ondernemerschap’ wilt bepalen.
    Overigens is het denk ik wel een goed idee om individueel een ‘managmentsamenvatting’ te laten schrijven als je een groepsopdracht individueel wilt gaan beoordelen.

  • Marcel Ratering
    Beantwoorden

    Ik deel de mening Ruud Koopman. Ik ga volgend schooljaar afstuderen aan de OU. Dit is de richting waar ik mijn onderzoek op wil gaan richten. Wat ga je meten bij ondernemerschap? Hoe moeten wij dit gaan faciliteren?

  • Ankie Cooijmans
    Beantwoorden

    Ik vind het briljant. Waarom laten wij studenten altijd in groepjes presenteren? Wij weten dat ze het werk verdelen en niets weten van de hoofdstukken die zij zelf niet hoeven presenteren. Zo snel als wij leraren een opdracht toewijzen aan een groep, zo snel verdelen de leerlingen het werk. Bekend fenomeen is dat ieder zijn deelgebied kent, maar gebrek aan overige informatie snel gooit op ziekte of onwil van een van de groepsleden. Met deze wijze van toetsen moet iedereen betrokken zijn bij ALLE informatie.

Laat een reactie achter

vijf − vijf =

0