in Lesmethoden

Wat vinden je studenten van je les? Wat vinden ze van je aanpak? Wat vinden ze van de methode die je gebruikt? Weet je dat?
Veel docenten en managers kiezen voor een aanpak zonder de studenten bij de keuze te betrekken. Een gemiste kans! Hieronder staan de 7 adviezen die wij van studenten hebben gekregen. Deze adviezen zijn vast ook voor jou belangrijk om je onderwijs nog beter te maken.

Bij veel scholen zijn we betrokken bij ondernemend onderwijs: bij ondernemende projecten of bij studentbedrijven. Meestal loopt het contact als volgt. Een docent of een manager kent ons en heeft gehoord van De Wereld van de Ondernemer. Daar wil hij meer van weten, meestal in de vorm van een gesprek. De docent bestudeert onze methode en overlegt met zijn collega’s en manager. Dan neemt hij een besluit.

Bij een school in Oost-Nederland ging dat anders. Docenten van deze school willen aan de slag met de cursussen  “Proeven van Ondernemerschap” en “Ondernemerschap”. Tijdens het gesprek werd de docent begeleid door drie ex-studenten. Deze ex-studenten hebben de opleiding afgerond en hebben daarna alle drie een eigen bedrijfje gestart. Het werd een goed gesprek, met vernieuwende vragen en dito adviezen aan de docent.

7 Adviezen

Dit zijn de 7 adviezen van de studenten als het gaat over het maken van een lesopzet, in willekeurige volgorde.

De methode moet:

  1. Structuur en overzicht bieden
    De methode is van de student, hij moet overzicht en duidelijkheid hebben.
  2. Speels zijn  maar geen spelletje zijn
    “Daarvoor komen we niet naar school, dat doen we thuis.”
  3. Kennis op tijd bieden
    Niet te vroeg, juist op het moment dat het bij de activiteit nodig is
  4. Activerende werkvormen bevatten
    Alleen luisteren of achter de PC is vreselijk vermoeiend!
  5. Activiteiten ook buiten de klas bieden
    Bij ondernemende projecten en bij ondernemerschap spreekt dit toch van zelf!
  6. De docent als begeleider hebben
    Van sturing naar loslaten, die weet waar het over gaat en die echt kan helpen.
  7. Resultaat motiveert!
    Opdrachten waarvan je zegt: “daar heb ik iets van geleerd!”

Wat ga jij doen?

Natuurlijk, een advies is maar een advies. Maar vreemde ogen dwingen. Als ervaren docent heb je jouw eigen aanpak ontwikkeld, je weet hoe je je studenten moet bereiken. En  routine ligt op de loer. De arbeidsmarkt verandert. Nieuwe technische mogelijkheden maken andere manieren van lesgeven mogelijk.

Je studenten groeien op met die vernieuwingen. Voor hen zijn deze vanzelfsprekend. Als docent sta je voor de vraag hoe je moet inspelen op al die veranderingen, terwijl je je eigen deskundigheid natuurlijk wilt behouden.

Wat ga jij doen? Vertel het ons.

Recente berichten

Laat een reactie achter

vier × 1 =

0