in Ondernemerschap

Wij Nederlanders en het Nederlands onderwijs hebben een blinde vlek, die Duitsland heet. Duitsland is onze grootste handelspartner en is ons belangrijkste vakantieland.

Gek genoeg zien we vaak niet welke grote kansen en mogelijkheden er zijn bij onze naaste buren. Stages, start-ups en een paar praktische tips voor ondernemend onderwijs.

Is Duitsland te gewoon, te vanzelfsprekend voor ons? Het is onze grootste handelspartner. En we komen er blijkbaar graag, want Duitsland staat op nummer één van vakantiebestemmingen.

Duitsers roemen vaak de creativiteit en de handelsgeest van Nederlanders. En tegelijkertijd laten we legio kansen liggen. Sterker nog: de mogelijkheden die er geboden worden pakken we niet op. Een paar voorbeelden, met een relatie met ondernemend onderwijs:

De Duitse taal

De stad Groningen trekt veel bezoekers (en kopers) vanuit het aangrenzende Duitse gebied. Groningen vervult een centrumfunctie. Ik kom vaak in Groningen, en hoor dan dat winkelpersoneel Duitse klanten in matig Engels te woord staan.

Als de verkopers nu Duits zouden spreken dan zouden de bezoekers zich gastvrijer ontvangen voelen. Allicht dat dit de verkoop bevordert!

Stageplaatsen

Stageplaatsen zijn in Nederland lastig te vinden. Zeker voor de detailhandel is dat het geval. In Duitsland blijven veel stageplaatsen ongevuld. Dat heeft te maken met de toenemende vergrijzing in Duitsland. Alleen al in Berlijn, toch een echte hotspot voor jongeren, zijn er nu 1.500 vacante stageplaatsen.

Wij Nederlanders staan bekend om ons ondernemend gedrag en onze handelsgeest. Toch zijn er nauwelijks Nederlandse stagiair(e)s in Duitsland.

Start-ups

Ondernemerschap en ondernemend gedrag krijgen de laatste jaren een steeds prominentere plek in het onderwijs. Dagelijks zien nieuwe studentbedrijven en start-ups het licht. Maar vooral in Nederland. Waarom niet samen met een Duitse partner? Opnieuw geef ik Berlijn als voorbeeld: een ondernemend en stimulerend klimaat, veel verschillende culturen, veel creativiteit en ondernemend gedrag, veel vakmanschap beschikbaar.

Toch is het aantal Nederlandse start-ups of participaties in Berlijn op de vingers van één hand te tellen.

Vakantie

Nederlanders gaan graag naar Duitsland op vakantie. Duitsland staat op nummer één van vakantiebestemmingen. Alle reden dus voor toeristische opleidingen om ruim aandacht te besteden aan toerisme naar Duitsland.

Gek genoeg is dat vaak niet het geval. Studenten lopen stage op de Spaanse costa’s, Barcelona of Londen, maar niet in Berlijn, Keulen of München.

Juist op het gebied van ondernemend gedrag en ondernemerschap biedt Duitsland veel mogelijkheden. Mogelijkheden die nog te weinig benut worden, al zijn er al succesvolle initiatieven. Zo gaan studenten van het Nova-College in Berlijn aan de slag met hun start-ups. Studenten van Deltion College kunnen stage lopen bij Duitse warenhuizen.

Het bijzondere is dat studenten en docenten die aan deze projecten meewerken erg enthousiast zijn. Het wordt als inspirerend en vernieuwend ervaren.

“Geheimtipp”

Misschien is een ondernemend project in Duitsland wel de uitdagende “Geheimtipp” voor het volgend studiejaar?

Recente berichten

Laat een reactie achter

13 + 9 =

0