in Ondernemerschap

De Bijenkorf heeft een nieuw, eigen duurzaamheidslabel. Dat doet De Bijenkorf niet zo maar; voor veel klanten is duurzaamheid een koopargument geworden. Niet alleen De Bijenkorf speelt in op deze nieuwe trend, ook andere winkels en bedrijven doen dat. Toch wordt hier in veel onderwijs over ondernemerschap nog weinig aandacht aan besteed. De hoogste tijd om aandacht te besteden aan duurzaamheid als koopargument.

In de week dat de kranten volstaan met de aangekondigde sluiting van Hudsons Bay, met het bericht dat in enkele jaren 1.000 schoenenwinkels de deuren hebben gesloten en dat de leegstand van winkels opnieuw is toegenomen kondigt De Bijenkorf een nieuw, eigen duurzaamheidslabel aan.

Dat doet De Bijenkorf natuurlijk niet zo maar. Duurzaamheid staat steeds meer in de belangstelling. Veel mensen maken zich daarover zorgen. Jongeren lopen hierin voorop, denk aan de klimaatmarsen van jongeren eerder dit jaar. Door duurzame producten te kopen kunnen mensen een bijdrage leveren. Op dit gevoel speelt De Bijenkorf in.

Koopargument

Duurzaam heeft zich ontwikkelt tot een koopargument. Koopargumenten zijn alle redenen die er voor zorgen dat een klant juist voor dát product kiest. Er zijn twee vormen van koopargumenten: rationele en gevoelsargumenten. Gevoelsargumenten zijn minstens zo belangrijk als rationele argumenten, maar zijn moeilijker expliciet te verwoorden. Vaak gaat het daarbij over een gevoel, of over ”de juiste snaar raken”.

Omdat mensen duurzaamheid belangrijk vinden is het bij de aanschaf van een product een argument geworden, naast de andere eigenschappen van het product. Het is een gevoelsargument. De bijdrage aan duurzaamheid bij aankoop is moeilijk expliciet te maken. Maar het ondersteunt het gevoel dat je iets bijdraagt aan duurzaamheid.

Gemiste kans voor het onderwijs

Duurzaamheid wordt steeds meer een motor achter ondernemerschap. Het onderwijs speelt hier nauwelijks op in. Steeds meer opleidingen besteden aandacht aan ondernemerschap. Vanwege de arbeidsmarkt is dit een goede richting. Maar de onderwerpen zijn meestal traditioneel: een winkel, een webshop, een restaurant of bijvoorbeeld een B&B. Aan duurzaamheid wordt nog weinig aandacht besteed, een gemiste kans.

Een belangrijke positie voor duurzaamheid bij ondernemerschap betekent niet dat andere thema’s moeten worden gekozen. De voorbeelden zoals genoemd zijn prima. Maar het gaat om het perspectief van waaruit je werkt. Het gaat om de vraag: als duurzaamheid steeds meer tussen de oren van een klant zit, hoe kan ik daar op inspelen?

Invulling van je programma

Deze vraag betekent dat je in je onderwijs over modern ondernemerschap meer aandacht moet besteden aan duurzaamheid. Daarbij gaat het over de vraag wat de koopargumenten van klanten zijn. De methode “Duurzaamheid in je Beroep” gaat dieper in op de argumenten achter duurzaamheid. Met theorie en praktische opdrachten gaan studenten met duurzaamheid aan de slag.

Modern ondernemerschap met duurzaamheid als belangrijk thema stelt ook eisen aan marketing en promotie. De traditionele marketing is niet voldoende. Met de methode “Wie niet kiest wordt niet gekozen” maken studenten kennis met koopargumenten en gaan ze aan de slag met moderne methoden om op deze koopargumenten in te gaan.

Recente berichten

Laat een reactie achter

9 + elf =

0