in Ondernemend gedrag, Ondernemerschap, Oriëntatie op ondernemerschap

Braaf. Dat is de korte samenvatting van de zogenaamde 21st Century skills. Er is niets verkeerd aan deze skills. In tegendeel. Studenten die zich bekwamen in deze skills worden gewaardeerde en goed luisterende medewerkers.
Maar leveren ze ook toegevoegde waarde voor hun werkgever. Kan je met deze skills een succesvol bedrijf opbouwen? Helaas niet. Want daarvoor heb je twee extra skills nodig. Lees verder welke deze zijn, en hoe je deze kan ontwikkelen.

 

De 21st Century skills worden vaak in verband gebracht met ondernemend gedrag en ondernemerschap. Het voordeel ervan is dat het uitdrukking geeft aan wat ondernemend gedrag is. We hebben de vaardigheden zo samengevat:

  • Ondernemend gedrag,
  • Creativiteit,
  • Organisatiegevoel,
  • Gevoel voor ethiek en integer handelen,
  • Communicatief,
  • Argumenteren en discussiëren,
  • Reflectie en zelfonderzoek, en
  • Samenwerken.

Meer informatie vind je hier.

Het grote nadeel van de 21st Century skills is dat je de vaardigheden van een persoon beschrijft los van de beroepscontext. De vaardigheden zijn als het ware persoonlijke en intellectuele vaardigheden, los van de praktijk.

Maar ondernemend gedrag is de manier waarop je handelt in een omgeving en in een bepaalde situatie! Dat staat niet los van de context maar wordt er juist door beïnvloed of zelfs bepaald! De 21th Century skills zijn daarom niet volledig, er zijn twee vaardigheden vergeten.

Competitie

Competitie is de eerste vaardigheid die is vergeten. Daarmee bedoel ik: het kunnen omgaan met competitie. Je wilt een doel bereiken, net als iemand anders. Loop je elkaar voor de voeten, heeft de ander eerder succes, moet je misschien samenwerken, hoe ga je om met verliezen? Deze en nog vele andere gevoelens moet een ondernemende medewerker of een ondernemer kunnen hanteren.

Competitie leidt tot gedrevenheid en geeft energie. Het geeft urgentie, want je wilt immers beslist je doel halen!

Onze studenten komen op een arbeidsmarkt die steeds concurrerender wordt. Vast banen zijn er steeds minder. Om voor een baan of een opdracht in aanmerking te komen moeten mensen hun toegevoegde waarde kunnen tonen, in concurrentie met vele anderen. Competitie dus!

Resultaat halen

Het halen van resultaat is de tweede vergeten vaardigheid. En met resultaat halen bedoel ik: voor de volle 100% gaan voor de opdracht waar jij verantwoordelijkheid neemt, en niet voor 99%!

Dat betekent dat je moet doorzetten, ook als het moeilijk wordt. Dat je moet kunnen omgaan met moeilijkheden en met tegenslagen. En dat je, ook al is het lastig, op een positieve manier blijft werken.

Resultaat halen is dus meer dan doen wat je gezegd wordt. Het is meer dan het reproduceren van kennis in de vorm van een toets, meer dan het maken van een businessplan. Dat is nodig en ook goed. Maar resultaat is pas resultaat als je het maximale bereikt uit al je inspanningen.

Stimuleer competitie en verlang resultaat

Met ons onderwijs bereiden we onze leerlingen en studenten voor op een samenleving die steeds concurrerender wordt. Omgaan met concurrentie, in competitie zijn en resultaat halen worden steeds belangrijker. Om hen daar op voor te bereiden is het nodig om hen te laten experimenteren met competitie en het behalen van resultaat. Met dat laatste bedoel ik een 9+of hoger, en geen 6.

Maar competitie en het behalen van resultaat wordt pas succesvol als je het zelf echt wilt. Het moet dus aansluiten op jouw drijfveren, je vaardigheden en je persoonlijke doelen.

Competitie en het behalen van het maximale resultaat moeten daarom leidend zijn bij ondernemend onderwijs, in verbinding met de ambitie van de leerlingen en studenten.

Het goede nieuws!

En het goede nieuws is: leerlingen en studenten vinden het leuker en motiverender!

Recente berichten
Reacties
  • André Weber
    Beantwoorden

    Ik ben het voor 100% eens met je! Heb net een meeting gehad met drie ondernemende studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, opleiding Small Business. Zij hebben een interessant concept om het rendement van tentamens te verhogen: een student die een 8 of hoger voor een tentamen heeft gehaald geeft instructie aan studenten die dat nog moeten doen. Zeker met een uitval van 30% is daar een slag binnen te halen. Zij zijn tweedejaars en het ondernemen c.q. de ondernemende houding vinden zij nu wel motiverend om daarin hun energie te steken. In jaar 1 hebben zij wel ondernemendheid als vak gehad, maar dat werd zo op de persoon zelf geprojecteerd, dat zij er, ik citeer een van hen, ‘er slappe knieën’ van kregen.

    Zonder een context wordt ondernemendheid/ondernemen iets zweverig, vaag, in ieder geval niet opwekkend en inspirerend. Competitie en resultaatgerichtheid, al was het maar om met jezelf de strijd aan te gaan en resultaten te boeken, zijn onontbeerlijke ingrediënten. Zowel voor ondernemende werknemers als voor zelfstandige ondernemers.

Laat een reactie achter

0