in Inspiratie, Lesmethoden

Binnen ons onderwijs neemt het aantal digitale mogelijkheden steeds meer toe. Digitale leeromgevingen, concepten als flipping the classroom en onderwijs via Teams zijn al standaard geworden. Binnen Landstede wordt gewerkt aan de volgende stap: het toepassen van virtual reality als uitbreiding van het onderwijs. In deze blog aandacht voor de eerste successen en een uitnodiging.

 Allereerst: wat betekent virtual reality ook al weer? De naam zegt het eigenlijk al: het is een vorm van schijnwerkelijkheid. Via de computer, mobiele telefoon, tablet, VR-bril en dergelijke wordt een werkelijkheid gemaakt. Deze werkelijkheid beleef je met meerdere zintuigen: zien via een scherm, horen en voelen via een muisklik of aanraking op het touchscreen. Je beleeft de schijnwerkelijkheid bijna net zo als de ‘echte’ werkelijkheid.

Virtual reality biedt het onderwijs de mogelijkheid om een schijnwerkelijkheid te maken die precies past bij het toekomstige werkveld van de studenten. Een voorbeeld: bij het ontwerpen van een huis kan de student lopen door het huis dat hij heeft ontworpen. Hij kan het huis zien en ervaren vanuit alle kanten, en kan ervaren waar zijn ontwerp geslaagd is, en waar het beter kan.

Landstede

De Veiligheidsacademie Noordwest Veluwe van Landstede gaat nog een stap verder. Binnen de schijnwerkelijkheid zijn digitale personen aanwezig met wie de student kan praten. Bijvoorbeeld: een handhaver spreekt een persoon aan die met zijn auto op een zebrapad staat geparkeerd. Deze persoon kan antwoorden, op basis van vooraf uitgeschreven scripts. Deze scripts zijn ontwikkeld door de docenten. Op deze manier kan de student realistisch oefenen in het voeren van gesprekken. Dit wordt extended reality genoemd.

De techniek is verkrijgbaar en kan relatief simpel worden toegepast. Voor de opleiding betekent het dat er programma’s en scripts ontwikkeld moeten worden om de studenten een echte leerervaring te bieden.

Onderwijskundige beelden

De Veiligheidsacademie Noordwest Veluwe heeft na de eerste experimenten de volgende beelden gekregen:

  • Virtual reality moet echt iets toevoegen aan een (digitaal) boek. Dat boek blijft wel noodzakelijk. Extended reality biedt een extra trainingsmogelijkheid tussen theorie en praktijk.
  • Virtual reality biedt de mogelijkheid om studenten al in de eerste fase van de opleiding kennis te laten maken met de beroepspraktijk. Dat voorkomt een foute beroepskeuze.
  • De student kan individueel blijven oefenen om zijn zwakkere punten te verbeteren. Zo wordt ingespeeld op individuele behoeften van studenten. Het helpt dus om beter te kunnen differentieren.
  • Het is een aanvulling voor die aspecten die ook bij een stageplek niet geoefend kunnen worden. Denk aan crisis-situaties of aan zelden voorkomende situaties.

Bij extended reality staat de persoonlijke leerervaring centraal. Beleven, onthouden van kennis en bewegen staan daarbij centraal.

Ervaringen bij de ontwikkeling

Bij de ontwikkeling van extended reality zijn een aantal belangrijke ervaringen opgedaan.

  • Innovaties als deze worden in eerste instantie gedragen door enthousiaste docenten. Het risico bestaat dat het blijft bij een persoonlijk initiatief, dat niet is ingebed in het onderwijsprogramma en binnen het docententeam. Een breed gedragen missie en visie helpt dit voorkomen. Het draagt bij aan het maken van de juiste keuzes bij de aanschaf van hard- en software.
  • De techniek is simpel in een 1:1-situatie, maar wordt complexer als je met een groep gaat werken. Een goede technische voorbereiding en ondersteuning blijkt beslist noodzakelijk.
  • De mogelijkheden van extended reality zijn letterlijk onbeperkt. Focus is daarom essentieel: baseer je op het kwalificatiedossier van de opleiding.
  • Extended reality vergt een gedegen en forse inspanning. Je kan het inzetten voor veelvuldig gebruik, daar ligt ook een deel van de meerwaarde. Vanwege de kosten is het niet rendabel voor eenmalig gebruik.
  • Voor docenten is het een andere manier van lesgeven. Ze moeten ervaring opbouwen met het toepassen van de hardware, en in het schrijven van scripts, binnen vooraf afgesproken richtlijnen.

Resultaten en vervolg

Binnen de veiligheidsopleidingen is deze aanpak al enige tijd operationeel. De conclusie is dat extended reality een succesvolle aanvulling of zelfs vervanging van delen van het onderwijs is. De kwaliteit van het leerproces is duidelijk beter. De studenten leren sneller, waardoor tijdwinst wordt behaald. Die tijd kan ingezet worden voor extra verdieping. De kracht zit ook in de mogelijkheid van eindeloze ervaringen, de student kan blijven oefenen. Een docent zou dergelijke herhaling en differentiatie in een groep nooit kunnen bieden.

Het ontwikkelen van extended reality blijkt een inspanning, die de moeite meer dan waard is. Binnen Landstede wordt deze ontwikkeling verder uitgerold. Ook wordt er met het werkveld en met andere opleidingsinstituten samengewerkt. Gezamenlijke ontwikkeling biedt de mogelijkheid om kosten te delen en ontwikkelde lessen breder in te zetten.

Wil je meer weten of ervaringen delen? Neem dan contact op met Teus Timmer van Landstede, ttimmer@landstede.nl of via 06 51824066.

Recente berichten

Laat een reactie achter

7 − 5 =

0