in Algemeen, Ondernemend gedrag, Ondernemend onderwijs, Ondernemerschap, Oriëntatie op ondernemerschap

Misschien lijkt het gek om studenten uit te leggen wat netwerken nu eigenlijk is. Doen ze wel eens iets anders? Ze weten alles van social media en zijn daar de hele dag mee bezig, zo lijkt het. Maar betekent dat ook dat ze dan aan het netwerken zijn? Communiceren via Whatsapp is toch echt iets anders dan netwerken. Om een baan of om opdrachten te krijgen is het belangrijk dat studenten leren wat netwerken is en hiermee oefenen.

Netwerken, we doen niet anders. Netwerken is niets anders dan informatie uitwisselen, advies geven en ook vaak advies krijgen. Een netwerkgesprek gaat over een onderwerp waar jij en je gesprekspartner in geïnteresseerd zijn. Netwerken heeft een doel waar je vooraf over hebt nagedacht. Je wilt er dus een resultaat mee halen.

Een netwerkgesprek kan één of meerdere van deze doelen hebben:

  1. Het leggen van contacten met mensen en bedrijven die voor je bedrijf belangrijk kunnen zijn.
  2. Het onderhouden van relaties.
  3. Het behalen van resultaat. Het resultaat van een netwerkgesprek kan verschillende vormen hebben. Het kan een doorverwijzing zijn naar iemand die jou verder kan helpen. Het kan nuttige informatie zijn die jij kunt gebruiken. Maar het kan bijvoorbeeld ook zijn dat iemand je eerste klant wordt.

3 Bollen model

Een netwerkgesprek gaat tussen twee mensen. De afbeelding illustreert hoe een netwerkgesprek verloopt.

Het doel voor een netwerkgesprek kan van alles zijn: je wilt een boek over planten schrijven, je wilt feedback op een bedrijfsplan etcetera. ‘Ik’ neemt het initiatief tot een gesprek. Daarbij is het de kunst om in het gesprek uit te leggen waarom deze vraag voor jou belangrijk is en zo expliciet mogelijk aan te geven wat je wilt. Je vraagt de Ander om met je mee te denken, om tips te geven en om je verder te helpen. Je neemt de Ander mee naar jouw doel, het wordt een gezamenlijk doel. Hiermee heb je een echt netwerkgesprek.

Van ‘ik’ naar ‘wij’

Maar pas op: een netwerkgesprek is geen verkoopgesprek. Dit is de meest gemaakte fout bij netwerken!

Zodra je gaat verkopen richt je je op de ander, in de afbeelding is dat de lange pijl van ‘Ik’ naar de  ‘Ander’. Je probeert de Ander te overtuigen, je argumenteert en gaat in op zijn vragen.
De “Ander’ heeft wel belangstelling, maar minder dan ‘Ik’, zie de korte pijl terug naar Ik.
‘Ik’ probeert zoveel mogelijk aansluiting te vinden bij ‘Ander’.
Het wordt vraag en antwoord, uiteindelijk wordt het ja of nee. Hoe harder ‘Ik’ probeert te overtuigen hoe onprettiger het gesprek voor ‘Ander’ wordt. Dat is nu precies wat je niet wilt bereiken.

Een netwerkgesprek is een gesprek tussen twee mensen die een onderwerp aan het verkennen zijn en die dat onderwerp verder willen uitdiepen. Voor beiden moet het gesprek zinvol zijn. Zodra je in een netwerkgesprek gaat ‘verkopen’ haakt de ander af.

Een goed netwerkgesprek betekent dat je contact en verbinding maakt, wat voor beide partijen interessant is. Theoretisch? Dit model misschien wel, maar uiterst praktisch. Belangrijk voor studenten? Absoluut, nu en in de toekomst. Lastig? In het begin wel, maar je krijgt het snel in de vingers. Leuk? Beslist!

Meer weten?

Wil je weten hoe je een netwerkgesprek opbouwt en hoe je je netwerk uitbreidt? Dit kan je lezen in Proeven van Ondernemerschap vanaf bladzijde 29, in De kern van Ondernemen vanaf bladzijde 81 en in Wie niet kiest wordt niet gekozen op bladzijde 88. Hier staan ook praktische opdrachten die de studenten kunnen gebruiken.

Recente berichten

Laat een reactie achter

acht + 5 =

0