in Inspiratie

Hoe geef jij les: als een salsa of als een wals? Hoe ervaren je studenten jouw les? Dat lijkt een rare vraag. Maar de vergelijking is minder vreemd dan het op het eerste gezicht lijkt. Want er zijn verschillende stijlen waarop je les kan geven, net als dat er verschillende dansstijlen zijn. Is je les swingend en improviserend, als een salsa? Of is je les gestructureerd en gedegen, als een wals? Welke dans past het beste bij ondernemend onderwijs? En vooral: met welke dans haal je het beste uit je studenten. Mag ik deze dans van je?

Veel scholen baseren hun lessen over ondernemerschap op het businessplan. Docenten laten studenten een businessplan schrijven over een bedrijfje wat ze bedacht hebben, of ze laten een groepje studenten een plan maken voor een studentbedrijf. Daarbij werken de studenten gestructureerd en rechtlijnig hun plan uit, met veel aandacht voor marketing en financiële planning.

Deze opzet is best logisch. Want banken vragen immers om een ondernemingsplan en ook de Kamer van Koophandel adviseert het aan startende ondernemers. En het is voor de docent handig omdat het structuur biedt. En niet te vergeten: om een ondernemingsplan te schrijven moeten de studenten schrijven en vooral veel rekenen. Een doorgerekende meerjarenplanning is makkelijk te beoordelen en is daarmee een praktisch middel voor een docent. Het ondernemingsplan is als een wals.

Wat is het verschil tussen salsa en wals?

In de dagelijkse praktijk van het ondernemen en bij het lesgeven verloopt het proces heel anders dan een ondernemingsplan doet vermoeden. Stap voor stap wordt het plan uitgewerkt, met gedachtesprongen, proberen, leren van fouten en met tussenresultaten.

Het proces is verre van rechtlijnig, in tegendeel. Je kan het het beste beschrijven als groeicirkels. De dagelijkse praktijk van ondernemen is als een salsa: hartstochtelijk en soms onnavolgbaar. Eigenlijk net als onderwijs….

In de onderstaande tabel vergelijk ik de verschillen tussen ondernemend onderwijs gebaseerd op de salsa met die gebaseerd op de wals.

[table id=3 /]

Wat willen je studenten?

Eigenlijk is het geen verrassing wat studenten willen: zij geven de voorkeur aan de salsa. In een eerdere blog heb ik geschreven hoe een MBO uit het oosten van Nederland ex-studenten heeft ingezet om haar onderwijs te verbeteren. Ruimte voor eigen initiatieven wordt erg belangrijk gevonden. Open opdrachten binnen een structuur, en zeker geen invuloefeningen. Open opdrachten zonder een vast gedefinieerd einddoel inspireren de studenten. Daarbij is het wel belangrijk dat er verbinding gemaakt wordt met de beroepencontext.

Salsa-onderwijs draagt wel een risico met zich mee: het kan leiden tot vrijblijvend werken. En dat vind niemand leuk, ook je studenten niet. Uiteindelijk wil iedereen een resultaat in handen hebben. En dan is een beperkt ondernemingsplan als resultaat van je salsa-onderwijs een goede optie. In de praktijk vinden studenten het vaak leuk om aan hun plannen te rekenen: best lastig maar wel leuk!

Jouw salsa-onderwijs

De salsa en de wals zijn mooie dansen, waar je van kunt genieten en wat beide tot resultaat leidt. Als het gaat om het ontwikkelen van ondernemend gedrag en ondernemerschap is het veruit het beste om te beginnen met inspiratie, verkennen, experimenteren en kennis aanreiken als de studenten er aan toe zijn. Inderdaad, de salsa-aanpak. De afronding van je onderwijs kan dan in de vorm van een beperkt ondernemingsplan: gestructureerd, beknopt en doorgerekend.

Voor ondernemend onderwijs is het belangrijk dat je als docent zowel de salsa als de wals beheerst. Op het juiste moment schakel je over.

Ondernemen is doen, ervaren en voelen, in die volgorde. Dat is onze benadering van ondernemend onderwijs. Dat is de basis van De Wereld van de Ondernemer Online. Daarmee kan de student actief aan de slag gaan, en het helpt de student om op een speelse manier zijn eigen stijl te ontwikkelen. We beginnen met de salsa en ronden af met de wals. Daardoor kan jij als docent doen waar je goed in bent: de student begeleiden op weg naar succes!

Wil je hier meer van weten kijk dan hier.

Recente berichten

Laat een reactie achter

vijf × vier =

0