in Ondernemend gedrag, Ondernemerschap, Oriëntatie op ondernemerschap

Werkt u met uw studenten aan projecten? Een ondernemend project, het klinkt zo makkelijk. Maar hoe geef je vorm en inhoud aan een project? De praktijk blijkt weerbarstig. Om docenten te helpen bij een project hebben wij de workshop “Een Ondernemend Project” ontwikkeld. Werken met projecten, speciaal voor het onderwijs.

Het doel van een ondernemend project is dat de student zijn ondernemende vaardigheden verkent, oefent en toepast in samenwerking met anderen. Niet alle studenten hoeven ondernemer te worden. Maar ze moeten wel weten wat hun ondernemende vaardigheden zijn. En dan is een project voor een student een perfecte manier om zich te ontwikkelen!

 

Veel scholen werken in projectvorm aan het thema ondernemend gedrag. Daarbij is het de bedoeling dat leerlingen hun ondernemende vaardigheden ontwikkelen in de vorm van een project. Studenten kunnen oefenen met samenwerken, doelen stellen, plannen en resultaat halen. Werken in de vorm van een project kan de student stimuleren en motiveren.

Maar het kan je als docent of manager ook hoofdpijn bezorgen! Want hoe zet je een project op? Hoe zorg je dat de studenten ook daadwerkelijk samen aan de slag gaan? En hoe zorg je dat ze zich houden aan hun eigen planning? Ik heb veel projecten zien misgaan. Om te voorkomen dat leuke projecten op de klippen lopen hebben we de workshop “Een Ondernemend Project” ontwikkeld.

De vijf W’s

Elk project start met de vijf W’s. Dit staat voor:

  • Waarom?
  • Wat?
  • Waarmee?
  • Wie?
  • Wanneer?

De volgorde waarin je werkt aan de vijf W’s maakt niet uit. Maar er is één uitzondering: de W van waarom! Een project begint met het waarom, zonder uitzondering. Als je geen goed en helder geformuleerd antwoord hebt op de vraag van het waarom zal een project niet slagen. Dat geldt overigens niet alleen voor een project, dit geldt eigenlijk voor elke activiteit.

Voor de overige W’s geldt geen specifieke volgorde, het maakt niet uit in welke volgorde je daar mee aan de slag gaat. Belangrijk is wel dat deze met elkaar samenhangen en in balans zijn. Door stapsgewijs, als het ware in groeiringen, een project op te zetten, borg je de samenhang en de balans. Daarom werken wij met de modellen van De Wereld van de Ondernemer.

Veel succes met je project

Op het gebied van projectmanagement zijn bibliotheken vol geschreven, 10-tallen  technieken ontwikkeld en evenzoveel methoden ontwikkeld. Maar helaas: deze staan ver af van de praktijk van het onderwijs. Want als docent ben je niet alleen opdrachtgever, maar ook instructeur en begeleider. En hoe beoordeel je de voortgang van elke student, hoe beoordeel je zijn of haar ontwikkeling?

In onze onlinecursus “Een Ondernemend Project” gaan we specifiek in op het opzetten en beoordelen van een project in het onderwijs. Zowel de student als de docent worden ondersteund met:

  • Een handige opzet voor een ondernemend project,
  • Bondige theorie,
  • Formats, en
  • Beoordelingsmodellen.

Dit is beschikbaar via De Wereld van de Ondernemer Online.

Workshop

Het begeleiden van een ondernemend project vraagt ook veel van de begeleidende docent. Specifiek voor docenten die een ondernemend project begeleiden, bijvoorbeeld in het kader van Jong Ondernemen, bieden wij de workshop “Een Ondernemend Project”.

Het doel van de workshop is tweeledig. Het eerste doel is om dieper in te gaan op het opzetten en begeleiden van een project van studenten. Het tweede doel is het leren werken met de online-cursus “een Ondernemend Project”. De workshop is gebaseerd op de cursus “een Ondernemend Project” van De Wereld van de Ondernemer Online.

Na deelnemen aan deze workshop kan je je studenten begeleiden bij het opzetten, uitvoeren en beoordelen van een project.

Hoe succesvol zijn jouw ondernemende projecten? Deel je mooie en succesvolle projecten met ons!

Meld je hier aan voor de volgende workshop.

Recente berichten

Laat een reactie achter

11 − drie =

0