in Algemeen, Lesmethoden

Docenten, artsen, wetenschappers, politici en ondernemers hebben er mee te maken. Feiten, gevoel en beleving worden steeds meer gezien als gelijkwaardig: “zo voel ik het, dus het is zo”. Voor sommige mensen is dit heel frustrerend. Hoe ga je hier mee om? Hoe neem je iemand mee als je hem iets bij wilt brengen, wilt overtuigen of als je wilt dat hij iets doet? Belangrijk voor docenten en zeker voor ondernemend onderwijs.

Soms is het heel frustrerend. Je geeft een advies waar je jaren voor hebt gestudeerd, en de mensen negeren je advies. Jarenlang onderzoek toont bijvoorbeeld dat vaccineren helpt tegen ziekte, en toch negeren patiënten je advies. Sterker nog: soms wordt gedacht aan een samenzwering tegen, in dit geval, de patiënten!

Wie niet kiest wordt niet gekozen

Niet alleen artsen hebben hiermee te maken. Ook agenten, docenten en bijvoorbeeld politici hebben met deze trend te maken. En niet te vergeten: docenten!

De autoriteit van gestudeerde deskundigheid wordt niet meer vanzelf geaccepteerd. Naast de autoriteit van de school, de universiteit, de media, van ervaring of zelfs de wet staan andere autoriteiten. Het internet en de social media spelen hierbij een grote rol. “Het klopt want het staat op Facebook”.

Bubble

Autoriteit ontstaat als mensen dezelfde werkelijkheid beleven. Rechts rijden is een verstandig advies. Echter: alleen op het vaste land en niet in Engeland, want daar rijden ze links. Als het zo concreet is heeft niemand moeite om feiten te accepteren.

Lastiger wordt het als het toeval een rol speelt. Roken is slecht voor de gezondheid. “Dat zal best, maar mijn oom rookt als een ketter en is al 94 jaar oud”. Nog lastiger wordt het als de brenger van de boodschap meer autoriteit heeft dan de boodschap. “Het klopt want het staat op Facebook”.

Het lastigst is als mensen reageren vanuit een overtuigen of gevoel. Teg “dat voel ik nu eenmaal zo” kan niemand op. Wie dat zegt maakt het persoonlijk. Hier stopt het argumenteren op basis van feiten of gedeelde ervaringen.

Werkelijkheid ontstaat als je gebeurtenissen op een zelfde manier beleeft als de mensen waar je veel mee om gaat. Dat is je referentiegroep. Bubble is het modewoord hiervoor. Bubbles zijn steeds minder aan tijd en plaats gebonden. Dit komt door internet. De mening van iemand in Australië kan belangrijker zijn dan die van de arts die tegenover je zit.

Ondernemen is bellenblazen

Bellenblazen is het antwoord op de trend naar bubbles. Een politicus is effectief als hij mensen raakt over thema’s die bij zijn stemmers leven in een straal van 100 meter. Wat een paar kilometer verderop gebeurt is minder belangrijk. Dat de lantaarnpaal op de hoek niet brandt is een schande. Maar een lantaarnpaal 2 kilometer verderop die niet brandt is slordig.

Voor ondernemers geldt hetzelfde: raak mensen in hun directe omgeving.

Een herfstreclame van Jumbo is een sprekend voorbeeld van bellenblazen. De grootte van de appels, de herkomst van het kaneel en de fijnheid van het meel zijn oninteressante details. Dat de appeltaart lekker ruikt is belangrijk. En de hoofdschuddende reactie van moeder en dochter zorgen voor verbinding met jou als kijker.

Appels, kaneel en meel kan je overal krijgen. Maar inmiddels is Jumbo deel van jouw bubble, liever gezegd ben jij deel van de bubble van Jumbo! Je gunt Jumbo dus jouw aankopen. Want jouw aankoop bij Jumbo voedt jouw persoonlijke bubble, en dat voelt goed.

Les in ondernemen

Onderwijs op het gebied van ondernemend gedrag en ondernemerschap gaat meestal over persoonlijk gedrag, financiën, organisatie, verdienmodellen en verkopen. Dit zijn belangrijke en noodzakelijke onderdelen. Maar ze zijn niet doorslaggevend voor het succes van een ondernemer, in tegendeel.

Een moderne winkelier, ZZP-er en ondernemer moeten leren bellenblazen. Concreet gezegd: ze moeten de koopargumenten van klanten kennen, ze moeten met hun promotie en marketing inspelen op de behoeften van de klant. Op die manier creëert een ondernemer zijn bubble.

Door bij het maken van een bubble slim en gestructureerd gebruik te maken van het internet en de social media worden moderne ondernemers succesvol. En juist déze aspecten van ondernemen worden bij de meeste opleidingen niet behandeld!

Meer informatie

De methode “Wie niet kiest wordt niet gekozen” werkt deze opzet van promotie en marketing uit. Hier kan je meer informatie vinden.

Recente berichten

Laat een reactie achter

twintig − 5 =

0