in Lesmethoden

Wie heeft er nog niet gehoord van Flipping the Classroom? Dat is bijna onmogelijk, want de afgelopen drie jaar wordt in bijna alle publicaties over onderwijs over het concept Flipping the Classroom geschreven. Met onze workshops dragen wij daar ook aan bij. Inmiddels wordt steeds duidelijker dat Flipping the Classroom daadwerkelijk bijdraagt aan betere studieresultaten. Flipping the Classroom is de hype voorbij. Alle reden om er mee aan de slag te gaan.

Het concept van Flipping the Classroom is enige jaren geleden ontstaan. Zoals dat vaker gaat bij uitvinden gebeurde dat eigenlijk bij toeval. Aaron Sams en Jonathan Bergmann geven les in scheikunde in het noorden van Amerika. De school is regelmatig onbereikbaar tijdens de lange en heftige winters. Zij kwamen op het idee om filmpjes te maken van hun lessen en deze filmpjes via het internet naar de studenten te sturen: Flipping the Classroom was geboren.

Steeds meer collega’s namen dit concept over. Er verschenen publicaties in vakbladen. Daarnaast ontwikkelde de techniek zich, waardoor het steeds eenvoudiger werd om filmpjes te maken. Aan de hand van de resultaten wordt steeds beter zichtbaar hoe Flipping the Classroom succesvol kan worden ingezet: wat je wel, maar ook wat je niet moet doen, en hoe je het zo goed mogelijk inzet bij het geven van onderwijs. Maar het meest overtuigend zijn de studieresulaten. Studenten die les krijgen op basis van dit concept halen betere studieresultaten!

Flipping the Classroom versus traditioneel lesgeven

Dat je bij Flipping the Classroom gebruikt maakt van filmpjes weet iedereen nu wel. Studenten bekijken voorafgaand aan de les instructiefilms. Maar hoe vertaalt dat zich nu naar het proces van lesgeven? Ik heb de verschillen tussen traditioneel onderwijs Flipping the Classroom hieronder beschreven.

[table id=1 /]

Met Flipping the Classroom gaat de student eerder aan de slag met de lesstof. Hierdoor gaat hij beter voorbereid naar de les. In de les kan de docent de stof in diverse werkvormen laten ‘verwerken’ door de studenten. Sommige mensen noemen de traditionele lesvorm daarom “surface learning”, en onderwijs op basis van Flipping the Classroom “deep learning”.

Wat betekent Flipping the Classroom voor mij als docent?

Onderwijs op basis van Flipping the Classroom vraagt een andere manier van lesgeven.Natuurlijk staan de filmpjes in relatie tot de lesstof. Filmpjes geven instructie, of nodigen uit tot discussie. Dat zijn twee verschillende manieren om films te maken. Bovenal moeten films motiveren en de student uitnodigen om aan de slag te gaan. Het gaat dus niet alleen om de techniek van filmpjes maken. In tegendeel: Flipping the classroom stelt (andere) eisen aan de opbouw van je les.

Voor de meeste docenten is Flipping the Classroom iets nieuws. Het is anders, je hebt er eerder nog niet mee gewerkt. Het vergt een andere manier van voorbereiden. Het maken van een instructiefilm is nieuw. Wat doe je wel, en wat doe je niet tijdens de les? Kortom: starten met Flipping the Classroom vergt lef en durf!

Inmiddels hebben wij  veel docenten getraind in het maken van instructiefilms en in het maken van een les. Op basis daarvan heb ik twee adviezen:
1) begin klein! Hou het simpel, bouw ervaring op in kleine stapjes.
2) volg onze workshop. Samen met andere docenten leer je werken met gratis software, maak je je eerste les en kan je de volgende dag meteen aan de slag. Daarmee maak je een snelle en succesvolle start!.

Werk jij al met Flipping the Classroom? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

En wil je zelf aan de slag met Flipping the Classroom? Dan mag je onze workshop op 15 oktober beslist niet missen. In een workshop van een middag ga je met een aantal collega-docenten aan de slag en maak je je de essentie van Flipping eigen. Aan het eind van de workshop kan je een geflipte les maken, waarmee je de volgende dag aan de slag kunt.

Wordt expert en verras je studenten met geflipt onderwijs!

Recente berichten

Laat een reactie achter

twaalf − 8 =

0