in Lesmethoden

Ongeveer zeven jaar geleden begon Flipping the classroom aan zijn opmars, als baanbrekende onderwijsvernieuwing. Veel docenten hebben zich laten scholen, veel opleidingen hebben er mee geëxperimenteerd. De resultaten vallen niet mee. Het afnemend enthousiasme voor Flipping the Classroom staat niet op zich zelf, het is een onderdeel van een trend.

Flipping the classroom leek een grootse toekomst tegemoet te gaan. Het lijkt zo eenvoudig: neem de les op met een camera, plaats je film met bijbehorende opdrachten in een computerprogramma, en studenten kunnen aan het werk waar en wanneer ze maar willen. Een logische toepassing van internet in het onderwijs. Een beschrijving hoe het werkt kan je hier downloaden.

Flipping the classroom is één van de toepassingen van computers en ICT in het onderwijs. MOOCS, massive open online courses, electronische leeromgevingen en leerling-volgsystemen zijn andere toepassingen van ICT. Het is een onderdeel van de trend om ICT in het onderwijs toe te passen. Naar de effectiviteit van deze toepassingen is veel belangstelling. Onder andere het Financieel Dagblad deed verslag.

Extra belasting van de docent

De basis van Flipping the classroom is de techniek. Het maken van films wordt steeds makkelijker, kwalitatief beter en goedkoper. Distributie via internet en gebruik met
laptops, tablets en mobieltjes wordt eveneens makkelijker en goedkoper. De techniek is geen bottleneck meer.

In de praktijk blijkt er een groot knelpunt, in de vorm van het maken van een goed script. Docenten kunnen dit prima, maar het blijkt behoorlijk veel tijd te kosten om een goed script te maken. Dat zou geen probleem zijn als de films vaak (her)gebruikt worden. Dat blijkt echter maar zelden het geval. De meeste docenten gebruiken hun eigen films, en vaak eenmalig omdat tijdens het gebruik blijkt dat de inhoud en/of opname beter kan.

Flipping the classroom wordt meestal gebruikt als een aanvulling op reguliere lessen. Het komt er dus bij. Dan is de rekensom al gauw gemaakt: het kost veel tijd, het bespaart nauwelijks tijd én het komt er bovenop. Daarom blijft het vaak bij een experiment.

Student haakt af

Ook studenten haken af. Zij geven de voorkeur aan face-to-face onderwijs. Het contact en de interactie met de docent en met andere studenten wordt gemist. Het insturen van antwoorden via een elektronische leeromgeving geeft te weinig houvast. Natuurlijk zou je kunnen skypen, maar als de studenten ook naar school komen biedt dat geen extra’s.

Studenten gebruiken geflipte films en MOOCS voornamelijk als herhaling en ondersteuning. Een veel gebruikte toepassing is het bekijken op dubbele snelheid, bij wijze van herhaling.

Onderwijskundig geen verbetering

Steeds vaker hoor je dat er op Flipping the classroom en MOOCS onderwijskundig het nodige is aan te merken. Het bekijken van films is een passieve vorm van leren. Het is ook een solitaire vorm van leren, dus zonder interactie met en eventuele andere uitleg van de docent. Veel studneten blijken juist de interactie met de docent te missen.

Het gebrek aan overzicht over de stof en de structuur daarvan is een argument dat steeds vaker gebruikt wordt. Door met een mappenstructuur met kleine hapklare stukjes theorie met bijbehorende opdrachten te werken herkennen studenten het grotere geheel niet meer. Daarom kiezen steeds meer docenten en opleidingen weer voor het traditionele boek.

Bij BBL werkt het wel!

De hype rond Flipping the Classroom is voorbij. Maar het zou veel te ver gaan om de trend van Flipping the classroom, MOOCS en andere ICT-toepassingen in het onderwijs volledig af te schrijven. Apps om te leren rekenen, woorden in vreemde talen te leren of bijvoorbeeld verbuga.eu om werkwoordsvormen te leren zijn prachtige en praktische toepassingen!

Met De Wereld van de Ondernemer bieden wij lesmethoden op het gebied van ondernemend gedrag en ondernemerschap aan, niet alleen in boekvorm maar ook in een eigen elektronische leeromgeving. Ons advies is om in klassituaties altijd uit te gaan van een methode in boekvorm, eventueel aangevuld met een leeromgeving.

In het geval van BBL is er weinig tijd en mogelijkheid voor contact tussen docent en student. Voor BBL-onderwijs is een Flipping the classroom in een elektronische leeromgeving, aangevuld met presentaties, films en opdrachten wel degelijk een goed oplossing!

Recente berichten
Showing 2 comments
  • Joanne Heidinga
    Beantwoorden

    Met interesse lees ik dit bericht over ‘het einde van Flip the Classroom’. Ik ben het echter niet eens met de conclusies die worden getrokken. Flip the Classroom is een waardevolle aanvulling bij het blended en flexibel maken van lessen en onderwijs. Het gebruik van (korte) kennisclips helpt studenten te starten met studeren, te herhalen en om tot de kern van de stof te komen. Het helpt docenten minder hoorcollege te geven en meer met studenten samen te doen tijdens de les.
    Een MOOC en Flip the classroom kunnen eigenlijk niet in één zin genoemd worden, omdat het heel verschillende werkvormen en lessen zijn. De toekomst van ICT in het onderwijs ligt in het vinden van de juiste ‘blend’ tussen face-to-face onderwijs en online onderwijs. Flip the Classroom is niet de heilige graal voor vernieuwend onderwijs, maar een handige tool in de box.

    Joanne Heidinga
    http://www.blendit.nu

    • Gerard Dwvdo
      Beantwoorden

      Wat betreft de achtergrond en de overwgeingen rond Flipping en Moocs heb je zeer gelijk.

      De praktijk is echter weerbarstig.
      Bij elke verandering gata het uiteindelijk om de toegevoegde waarde.
      En in geval van Flipping zijn er veel praktische problemen, en bestaat er weinig meerwaarde.
      Als je de studenten toch al in de school hebt zien docenten èn studenten geen meerwaarde.

      In geval van afstandsleren en BBL is het anders, daar is wel ene duidelijek meerwaarde.
      Daar is Flipping immers ook door ontstaan!

Laat een reactie achter

veertien − twee =

0