in Inspiratie, Lesmethoden

Studenten moeten vaak aan de hand van een idee een project opzetten en uitvoeren, een studentbedrijf bedenken of een verbeteringsvoorstel schrijven. Maar hoe kom je aan een passend en aansprekend idee? Voor veel studenten en docenten is deze vraag lastig te beantwoorden. “Flap-swiping” is één van de mogelijke oplossingen.

“Ik moet een project opzetten, maar ik heb geen idee waarover”. “Waar moet ik mijn verbetervoorstel over laten gaan?” “Wat bied ik aan in mijn studentbedrijf, en aan wie?” Studenten moeten aan de slag met een goed en aansprekend idee. Dat idee moeten ze zelf bedenken, want dat motiveert het beste, is de gedachte. Maar hoe kom je aan een idee?

Het ontwikkelen van een idee blijkt in de praktijk vaak erg lastig. Een idee ontstaat niet “zomaar”, het moet groeien. Bij ondernemers wordt vaak gesproken over het gat in de markt. Maar gaten in de markt bestaan niet. Een nieuw product betekent dat andere producten en leveranciers ruimte moeten maken. Dat gebeurt niet zomaar.

Vakmanschap en proces

Een idee groeit. Stel, je wilt een nieuwe auto kopen. Je gaat steeds meer op auto’s letten: welke vind je mooi en waarom eigenlijk? Dit merk lijkt je wel wat, en misschien is dit type wel leuk. Maar die andere auto biedt ook veel. In de loop van de tijd groei je naar het idee om dit type auto van dit bepaalde te kopen.

Het verhaal van Newton en de vallende appel is legendarisch. Newton zat onder een boom en zag een appel vallen. Daardoor heeft hij de zwaartekracht-theorie ontwikkeld. Maar dat kwam niet alleen door die vallende appel, precies op dat moment. Newton vroeg zich al lange tijd af hoe het met zwaartekracht zit, hij had op dat gebied zijn vakmanschap al ontwikkeld. De vallende appel was voor hem het laatste stukje in een grote puzzel.

Versnel het proces

Een goed idee komt dus niet als een appel uit de lucht vallen maar moet groeien. Je kunt er geen stappen in overslaan. Maar je kunt het proces wel versnellen!

Een van de methoden om ideeën te ontwikkelen is flap-swipen. Flap-swipen begint met een allereerste suggestie of idee. In vijf rondes ga je groepsgewijs aan de slag om het idee concreet te maken. Hieronder staat een korte beschrijving. Een uitgebreidere praktische beschrijving vind je hier.

Ronde 1: idee uitwerken
Je werkt het idee zo goed mogelijk uit. Alle onderdelen worden zo gedetailleerd mogelijk benoemd. Gebruik steekwoorden, slagzinnen en geen volzinnen.

Ronde 2: tips
In de tweede ronde vullen de deelnemers het idee op de flap van de vorige groep aan met tips en suggesties.

Ronde 3: 100 redenen waarom het niet lukt
In deze ronde zijn de deelnemers alleen maar negatief. Op de flap van de vorige groep schrijven de groepsleden alle argumenten op waarom het idee niet kan lukken.

Ronde 4: 100 redenen waarom het wel lukt
In deze ronde zijn de deelnemers alleen maar positief. Op de flap van de vorige groep schrijven de groepsleden alle argumenten op waarom het idee beslist gaat lukken.

Ronde 5: afronding
Iedereen heeft zijn eigen flap weer terug. Het oorspronkelijke idee, aangevuld met tips, argumenten waarom het niet lukt en argumenten waarom het wel lukt. Je werkt het idee verder uit en verwerkt alle reacties. Het aangevulde idee wordt beschreven.

Het vervolg

Met flap-swipen heb je op een interactieve en speelse manier een idee uitgewerkt, handen en voeten gegeven. Daarna kan je aan de slag om het idee uit te gaan voeren. Dat kan op een organische manier, maar ook deze fase kan je gericht uitvoeren en daarmee versnellen.

Dat kan bijvoorbeeld met het Business Model Canvas. Maar het kan natuurlijk ook met een traditioneel projectplan of ondernemingsplan.

Flap-swipen kan je in de allereerste fase doen. Maar je kunt het in alle fasen van een project of onderneming doen. Het leuke is dat je dan kunt inzoomen op een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld op de eerste versie van je product, op je marketing of op opschaling van productie. Echte meerwaarde ontstaat als je klanten of gebruikers laat meedoen.

Speels, interactief, snel en ook nog gratis!

Recente berichten

Laat een reactie achter

18 − 14 =

0