in Lesmethoden

Helaas, als docent ben je geen rolmodel voor je studenten. Studenten spiegelen zich aan succesvolle voorbeelden buiten de school. Matthijs de Ligt, Ali B en Kylie Jenner, en ook vloggers en bloggers inspireren studenten meer dan docenten. Dat is niet erg, maar juist goed! Daarmee geven studenten richting aan hun loopbaan. Maak daarom gebruik van rolmodellen in je onderwijs.

Er leeft een groot misverstand binnen het onderwijs: de docent zou rolmodel zijn. De docent zou hét voorbeeld voor studenten bij hun ontwikkeling zijn. Deze gedachte wordt ondersteund door pedagogische modellen, door trainingen en zelfs door subsidies.

Maar helaas: afgezien van studenten aan de Pabo en aan lerarenopleidingen is de docent voor studenten in de dagelijkse praktijk niet het wenkende voorbeeld.

Verlangen

De oorzaak van dit misverstand is de gedachte dat de docent binnen de school het centrale voorbeeld is voor studenten. Op de basisschool en misschien ook op het VO is dat het geval, binnen het mbo en het hbo is dat allang niet meer. Studenten vinden hun voorbeelden in de wereld buíten school, in de praktijk, en worden daarbij geholpen door de social media.

De verscheidenheid aan rolmodellen is groot. In de sport, op het gebied van duurzaamheid, mannen en vrouwen, spiritueel of bijvoorbeeld in de cultuur: overal zijn rolmodellen te vinden.

Rolmodellen zijn vormen van verlangen. Een rolmodel geeft inspiratie. Bloggers en vooral vloggers laten je meekijken in hún leven, wat ze doen, wat ze beleven en welke producten ze gebruiken. Mooie plaatjes op Instagram versterken het beeld van succes. Zo wil je als volger toch ook zijn. Sommige volgers gebruiken zelfs cosmetische chirurgie om op hun voorbeeld te lijken!

Die concurrentie verlies je

Denk daarom niet dat je als docent een rolmodel kunt zijn voor je studenten, een enkeling daargelaten. De concurrentie met de voorbeelden in de buitenwereld verlies je toch.

Dat betekent niet dat je niet belangrijk bent voor de studenten! In tegendeel: je bent erg belangrijk voor de voorbereiding op de beroepspraktijk en voor algemene vorming. Je legt de basis en bent dus veel meer ondersteunend bezig. Precies dit hebben je studenten nodig om hun loopbaan vorm te geven!

Maak gebruik van rolmodellen

Maak daarom gebruik van rolmodellen in je onderwijs. Aan de hand van rolmodellen maak je de student bewust; bewust van zijn vaardigheden, zijn ambitie en zijn doel. Het maakt ook de weg naar zijn doel duidelijk. Rolmodellen passen goed bij onderwerpen als ondernemend gedrag, ondernemen, innovatie en duurzaamheid.

Met deze vragen kan je rolmodellen toepassen:

  • Wie is je voorbeeld, je rolmodel?
  • Welke aspecten van je rolmodel vind je belangrijk? Wat maakt het belangrijk?
  • Wat trekt je het meeste aan? Wat is er niet zo aantrekkelijk?
  • Wat doet je voorbeeld, wat zijn zijn activiteiten? Welke activiteiten zou jij willen ondernemen?
  • Met wie gaat hij om? Wie zijn zijn klanten? Zou jij dat ook willen?
  • Welke vaardigheden gebruikt hij? Heb jij die ook? Welke zou je willen of moeten ontwikkelen?
  • Wat is jouw ambitie?
  • Hoe helpt je rolmodel bij het realiseren van jouw doelstellingen?

Vanzelfsprekend kan je deze lijst met vragen uitbreiden.

Aan de hand van deze vragen verkent de student niet alleen de mogelijkheden van zijn rolmodel, maar vooral zijn eigen motivatie, vaardigheden en doelen. Dit is een mooie basis om aan de slag te gaan met ondernemend gedrag en ondernemerschap.

Recente berichten
Reacties
  • Twan Stemkens
    Beantwoorden

    Gerard, we doen niet anders dan rolmodellen inzetten. De eigen skills kampioenen en daarbij bloggers en vloggers. En met succes. Scholen zetten de rolmodellen in intern en pr-matig. Net zoals wij dat ook doen. Nu de bedrijven nog meer aanhaken

Laat een reactie achter

drie × twee =

0