in Lesmethoden

Iedere docent zijn eigen lesmethode?

Mijn klas is uniek. Niemand kent mijn studenten beter dan ik. En daarom kan ik zelf het beste mijn onderwijs opbouwen. Met mijn eigen materiaal en mijn eigen methode zet ik de klas naar mijn hand. Dat kost wel veel moeite, maar het is beter dan de grootste gemene deler.  Herkent u dat?

Wij trainen docenten op het gebied van ondernemende vaardigheden. Daarbij maken we gebruik van het model van De Wereld van de Ondernemer. In dit model staan de rollen van de ondernemer en de ondernemende medewerker weergegeven. Dit is het model:

 modellen2

Ontwikkelaar

Als oefening vragen wij altijd de docenten om te kiezen: wat is je favoriete rol? De financiële rollen vallen bijna nooit in de smaak, de rol van de marketeer en de verkoper nauwelijks méér. Organisator en leidinggevende wordt vaker gekozen. De meeste docenten kiezen voor productontwikkeling en producent.

De rol van ontwikkelaar is ruimschoots favoriet. Veel docenten kiezen er voor om hun eigen materiaal en methode te ontwikkelen. Veel werk, meestal solitair en vaak in de schaarse vrije tijd. Als docent kan je dat het beste zelf doen. Zou het zo zijn? Volgens mij is dat een groot misverstand. 

Laat de nieuwe technologie voor je werken!

Afgelopen donderdag nam ik deel aan een bijeenkomst van Apple over toepassing van I-pads in het onderwijs. De dag werd gevuld met inspirerende voorbeelden, allemaal toepassingen van nieuwe technologie in het onderwijs. Eén ding werd me duidelijk: als docent en als manager zijn er veel meer mogelijkheden om in te spelen op de behoefte van de student.

Door Internet, I-pads, social media etc. ontstaan er nieuwe mogelijkheden die je les kunnen vernieuwen en inspirerender kunnen maken. Internet en social media  maken het makkelijker om bij elkaar in de keuken te kijken en van elkaar te leren. Delen is het toverwoord!

Een leeromgeving als De Wereld van de Ondernemer Online biedt de optimale flexibiliteit van toevoegen en delen. Tegelijkertijd heb je overzicht en structuur. Co-creatie leidt tot inspirerender onderwijs.

Je hoeft het alleen nog maar te doen

Door gebruik te maken van nieuwe methoden en technieken ontstaat geen Grootste Gemene Deler. Integendeel, het leidt er toe dat je op basis van gedeelde inzichten en ervaringen je eigen lesmethode kunt ontwikkelen en verbeteren. Maatwerk, zodat je optimaal kunt inspelen op de behoefte van je studenten.

Je hoeft het alleen nog maar te doen…….

Recente berichten

Laat een reactie achter

twintig − elf =

0