in Lesmethoden

Het veilige midden smelt weg. Mensen kiezen steeds vaker voor uitersten. Dat geldt vooral in de economie. Ondernemers worden daardoor gedwongen om zich meer te profileren. Klanten willen zich herkennen in het aanbod van de ondernemer en winkelier. Profileren is daarom een noodzakelijk onderdeel van onderwijs over ondernemerschap. Want wie niet kiest wordt niet gekozen.

shutterstock_301696352

Wij kiezen steeds meer voor het uiterste. Het veilige midden is niet meer voldoende. Een jurk van Primark combineren we met een tas van Cuchi. We kopen biologisch geteelde quinoa in de Groene Winkel en wasmiddel bij de Action. Exclusieve producten en meningen geven ons profiel. We willen duidelijk zijn, soms zelfs een statement maken.

De behoefte aan een duidelijker profiel is een reactie op ontwikkelingen die op ons afkomen. Een aantal trends in willekeurige volgorde:

  • Technologische ontwikkelingen,
  • Globalisering,
  • Individualisering,
  • Flexibel werk,
  • Andere culturen.

Bewust of onbewust reageren we met onze keuzes op deze trends.

Alle ondernemers zijn V&D

Mensen lopen weg bij bedrijven en organisaties die geen uitgesproken en modern profiel hebben. Dat scheelt klanten, leden en omzet. Elk bedrijf moet daarom zijn profiel aanscherpen. Wie dat niet doet of wie het  te laat doet kan de tent sluiten. Een aansprekend voorbeeld hiervan is V&D.

Er is vaak lacherig gedaan over de ondergang van V&D. Echter: de meeste ondernemers, bedrijven en organisaties zijn zelf ook een V&D. Het is veilig om alle opties open te houden. Dat geldt voor grote organisaties. Maar ook startende ondernemers kiezen voor de hele wereld als klant en durven niet te kiezen.

Leren kiezen

Kiezen is moeilijk. Waar kies je voor? En als je gekozen hebt, wat betekent dat voor de dingen waar je niet voor gekozen hebt?

Het antwoord op deze vragen ligt een niveau dieper: waaróm maak je die keuzes? Het antwoord op die vraag bevat minimaal twee onderdelen. Het eerste deel betreft de koopargumenten van de klant en de toegevoegde waarde die jij kunt leveren. Het tweede deel toont aan dat jouw aanbod perfect aansluit bij jouw vaardigheden.

Met een keuze maak je duidelijk wat jouw toegevoegde waarde is en waarvoor je klant wél en niet bij jou moet zijn. En met het maken van een keuze laat je zien wat joúw vaardigheden op dat gebied zijn.

Veel ondernemers maar ook organisaties komen er niet aan toe om deze vragen te beantwoorden. Daardoor hebben ze een grijs profiel.

Studenten leren niet te kiezen

Veel opleidingen bieden onderwijs op het gebied van ondernemerschap. Dat gebeurt via minor-opleidingen, het keuzedeel Ondernemerschap MBO, via studentbedrijven en via afstudeerprojecten. De inhoud van deze opleidingen sluit meestal niet aan op de trend tot profileren.

Inkopen, verkopen en winst maken zijn de belangrijkste onderdelen van veel opleidingen. Dat zijn belangrijke onderdelen, maar helaas niet de belangrijkste! Op die manier leren studenten niet om de koopargumenten van potentiële klanten te verkennen. Ze leren niet om via hun communicatie precies die klanten te bereiken die behoefte hebben aan hun aanbod. Ze leren niet te kiezen.

Ondernemerschap en onderwijs

De basis om wél te leren kiezen voor de optimale klantengroep is gelegd. Met name het keuzedeel Ondernemerschap MBO biedt daarvoor volop de ruimte. Het is aan het onderwijs om daar invulling te geven.

Om dat leerproces te ondersteunen zijn er een aantal methodes ontwikkeld:

Wie niet kiest wordt niet gekozen

Hoe communiceer je als ZZP-er met je klant, hoe verzorg je je promotie? Stap voor stap werkt de student aan zijn promotiecampagne. Denken als je klant, en dit vormgeven in promotiemiddelen en het promotieplan. Daarmee vertaalt hij zijn promotie naar omzet en winst.

De kern van ondernemen

Met de methode De kern van ondernemen bereidt de student zich voor op een eigen bedrijf. Stap voor stap werkt hij aan zijn ondernemerschap: doen, ervaren en voelen.

De methode volgt het proces dat een startende ondernemer doorloopt: van idee tot de start van een eigen bedrijf.

Wij willen zoveel mogelijk mensen laten proeven van ondernemerschap. Graag laten we je kennis maken met onze keuze!

 

Recente berichten

Laat een reactie achter

vier × twee =

0