Het Business Model Canvas wordt steeds vaker gebruikt in het onderwijs. Vaak wordt het Canvas gebruikt bij de start van de lessencyclus, als een invuloefening. Maar met het canvas is veel meer mogelijk! Juist het canvas biedt de mogelijkheid je studenten te stimuleren en meer resultaat te halen. Het is een perfect hulpmiddel om te leren denken vanuit de (toekomstige) klant. De verschillende mogelijkheden voor het canvas in het onderwijs op een rijtje.
Het Business Model Canvas is een handig model waarmee je een project of studentbedrijf in kaart kunt brengen en kunt verbeteren. Wat dit model bijzonder en waardevol maakt is het begrip “toegevoegde waarde”: de waarde die het aanbod heeft voor de klant.
Leer denken als je klanten
Het canvas dwingt je om je project of bedrijf te benaderen vanuit het oogpunt de klant. Wat zijn de koopargumenten van de klant, welke toegevoegde waarde heeft je aanbod voor je klant? Alle activiteiten zijn erop gericht. Om de toegevoegde waarde en de onderliggende koopargumenten in beeld te brengen. Met het canvas kan je je bedrijf of project daardoor heel klantgericht ontwikkelen. En dat vergroot de kansen op succes ervan!
“Toegevoegde waarde” is een lastig begrip, net als het begrip koopargument. Je beschrijft niet wat je aan handelingen doet, maar wat het nut van je handeling is voor je klant. Op welke koopvraag speel je in? Werken met het canvas vergt enig abstractievermogen, dus bekijk vooral of het geschikt is voor jouw studenten.
De voordelen van het Business Model Canvas
Het Business Model Canvas kun je inzetten bij keuzedelen als Ondernemend Gedrag, Inspelen op Innovaties, bij Duurzaamheid in je beroep en bij Ondernemerschap mbo. Dat heeft grote praktische voordelen:
- Je denkt vanuit het oogpunt van de klant.
- Het is een dynamisch proces waarbij alle studenten betrokken zijn, in plaats van een statische invuloefening achter een computer.
- Je werkt visueel en interactief.
- Je werkt op een speelse manier samen aan een concreet resultaat, in plaats van individueel.
- Het vormt de rode draad en is geen eenmalige invuloefening.
Daarom is het canvas een inspirerende manier om een projectplan of businessplan op te stellen! Maar hoe zet je het Business Model Canvas nu in bij ondernemend onderwijs?
Toepassingen
E-boek
Veel mensen hebben al gehoord van het canvas, maar weten nog niet precies wat het is. Als jij ook meer wilt weten van het canvas dan kan je hier je gratis E-boek downloaden.
Een ondernemend project
Het canvas is handig te gebruiken bij het opzetten van een project. Wat vaak vergeten wordt is dat een project eigenlijk een klein en eenmalig bedrijf is! Bij het opzetten en uitvoeren van een project komt veel kijken. De thema’s die hierbij om de hoek komen kijken kan je hier lezen.
In de methode Ondernemend Gedrag vinden studenten uitleg over het opzetten en uitvoeren van een project, vanaf bladzijde 191. Ook staan er praktische formats in die je kunt toepassen.
Koopargumenten
Wat koopargumenten zijn en hoe je hier goed op in kunt spelen staat beschreven in Wie niet kiest wordt niet gekozen.
Een (student)bedrijf
Het canvas heeft zijn wortels in het bedrijfsleven. Geen wonder dus dat het goed past bij studentbedrijven! Met deze informatie kunnen studenten aan de slag om een eigen (student)bedrijf op te zetten.
Bij het keuzedeel Ondernemerschap mbo kan je het canvas inzetten bij het vormgeven van het bedrijf. Deel B en deel C van de methode De Kern van Ondernemen bieden input en onderbouwing daarvoor.
Curriculumontwikkeling!
Veel docenten en opleidingen bereiden zich voor op de nieuwe kwalificatiedossiers en keuzedelen. Het canvas is een goede manier om vorm te geven aan de ontwikkelcyclus van het onderwijs: nu eens niet bedacht achter de schrijftafel maar in samenwerking met het hele team! Vraag naar de ervaring van anderen.
Deel je ervaringen
Heb je ervaring met het toepassen van het canvas in je onderwijs? Wat werkt, en wat werkt niet? Hoe ervaren de studenten het? Welke resultaten hebben jullie behaald? Welke tips heb je aan je collega’s? Deel hier of hieronder je ervaringen.