in Algemeen

Voor de examinering van de keuzedelen gaat er volgend jaar iets fundamenteels veranderen. De resultaten van het examen gaan namelijk vanaf volgend jaar meetellen in de zak-slaag beslissing. En dat terwijl veel opleidingen en docenten nog worstelen met de gevolgen van de Corona-crisis. Door keuzedelen slim te combineren en door goede examens te kopen wordt examineren ook behapbaar.

Het programmeren van keuzedelen is lastig, zeker in deze tijd waarin de Coronacrisis het plannen en organiseren moeilijk maakt. Studenten hebben nog steeds de mogelijkheid om uit een aanbod te kiezen. Opleidingen moeten voor elk keuzedeel het onderwijs verzorgen en vanzelfsprekend moeten de vorderingen van de studenten geëxamineerd worden.

duurzaamheid-examen

Het examineren wordt vaak als lastig ervaren. Dat komt doordat vaak examens gebruikt worden die erg groot van omvang zijn, soms meer dan 30 pagina’s per examen. Dat is helemaal niet nodig!

De truc

Er zijn mogelijkheden om keuzedelen zodanig te programmeren dat de belasting ervan gering is. De “truc” daarvoor is de volgende:

  • Zoek keuzedelen die enige onderlinge samenhang hebben,
  • Zoek waar de overlap ligt,
  • Maak een samenhangend lesprogramma.
  • Neem de examens in de vorm van proeves digitaal af.

Door op deze manier te focussen kun je tijd en moeite besparen.

Een praktisch voorbeeld

Het voorgaande is abstract beschreven. Hoe kan je dit nu concreet doen?

Een voorbeeld is de combinatie van Ondernemend Gedrag, Inspelen op Innovaties en Duurzaamheid in je beroep. Deze drie keuzedelen

  • hebben als samenhang dat de student gevraagd wordt te reflecteren op veranderingen en een verbetering in de beroepspraktijk uit te werken.
  • overlappen elkaar in een project dat tegemoet komt aan de eisen van alle drie de keuzedelen. Bijvoorbeeld een project om een innovatie te bedenken op het gebied van duurzaamheid waarbij ondernemend gedrag getoond moet worden.
  • kunnen geprogrammeerd worden rond het uitvoeren van een project. De theoretische kennis kan er omheen worden aangeboden.

Samenhangend lesprogramma

De uitdaging hierbij is om een samenhangend lesprogramma aan te bieden. Hierbij is het handig om de projecten centraal te zetten. Projecten die voldoen aan het bedenken, uitwerken, realiseren én reflecteren op een innovatie voor een bedrijf dat duurzaam is, voldoen aan de vaardigheidseisen van de keuzedelen innovatie, duurzaamheid en ondernemend gedrag.

De kenniseisen van de keuzedelen worden verantwoord in theorielessen, waarbij de programmering van de theorielessen natuurlijk wel afstemming vraagt met de fase van het project.

Examinering en de winst

Onze examens van elk keuzedeel bestaan uit een schriftelijk examen en een proeve. Het schriftelijk examen rond de begrippen van de theorielessen kan ingezet worden als voorwaardelijke toets, om deel te kunnen nemen aan de proeve.

De proeves van de drie keuzedelen kunnen gecombineerd worden afgenomen in een enkele proeve. Hierbij worden dan de beoordelingsformulieren van alle drie de keuzedelen betrokken en ingevuld.

De winst van deze aanpak bestaat uit tijdwinst bij de opzet en uitvoering van de projecten, en uit de tijdwinst bij het examineren. Je hoeft immers nog maar één proeve af te nemen, in plaats van drie. En dat kan digitaal!

Projecten bij bedrijven of organisaties?

Zijn projecten of stages bij bedrijven of organisaties volgend schooljaar wel mogelijk, vraag je je misschien af. Het antwoord is ja, als de Corona-situatie niet verslechtert. Steeds grotere groepen kunnen weer bij elkaar komen en werken. Mits het bedrijf of organisatie er rekening mee houdt kunnen studenten aan het werk.

En de bedrijven zullen ervoor open staan. Veel bedrijven worden in deze tijd gedwongen om na te denken hoe ze op de veranderende situatie kunnen inspelen. En dan zijn goed opgeleide studenten met een frisse blik meer dan welkom!

Recente berichten

Laat een reactie achter

tien − vijf =

0