in Inspiratie

Het is al weer december: de maand van terugkijken maar vooral van vooruit kijken. Het jaar 2014 was alweer een roerig jaar met veel veranderingen op gebied van ondernemen en onderwijs. Wat is de opbrengst van 2014? Welke kansen gaat het jaar 2015 ons brengen? Wat kunnen we verwachten? Waar kunnen we op inspelen bij ondernemend onderwijs? Een aantal ondernemende trends voor 2015 op een rijtje.

image

In        : Toegevoegde waarde
Uit       : Spullen

Laten we eerlijk zijn, we hebben alles toch al? Nog meer pixels, korting, nog hogere snelheid, pre-sale, mid-sale, sale, hoeveel biefstukken kan een mens per dag eten? Natuurlijk zijn er mensen die nog niet alles hebben maar over het algemeen hebben we de spullen die we nodig hebben. We ervaren de wet van de afnemende meerwaarde.

In plaats van spullen zijn we op zoek naar toegevoegde waarde: welke betekenis heeft het product, de goederen of de diensten die ik aanschaf? Wat is de meerwaarde? Zonder meerwaarde wordt het steeds moeilijker om een “plat” product te verkopen. Toegevoegde waarde wordt de winnaar van 2015.

In        : Cash
Uit       : Schulden

Cash is weer King, maar is het eigenlijk altijd geweest en gebleven. Jarenlang is het maken van schulden aangemoedigd, niet in de laatste plaats door de banken. En iedereen deed gretig mee. De huizenprijzen bleven maar stijgen, de overwaarde hebben we verzilverd. We leasen, mobieltjes kopen we via een contract van een paar jaar.

Inmiddels dalen de huizenprijzen en lossen we onze schulden af. Lenen doen we nauwelijks meer, kúnnen we nauwelijks meer. Het belang van cash wordt steeds belangrijker, Want wie geld heeft kan bewegen, actie ondernemen en kopen. Cash is runner-up in de trends 2015 en staat op de tweede positie.

In        : Zelfstandig vakman
Uit       : Een baan in loondienst

2015 Wordt het jaar van de zelfstandig vakman, dat is wel zeker. Vaste banen worden nauwelijks meer gegeven, in 2013 nog geen 10% van alle nieuwe contracten. De overige ruim 90% waren tijdelijke contracten, banen op uitzendbasis en zo meer. Leuk of niet: de zogenaamde flexibele schil wordt steeds groter.

In 2015 gaat deze trend onverminderd voort. Het aantal van 1,2 miljoen zelfstandigen zal fors toenemen, zeker als de economie wat aantrekt. De nieuwe zelfstandig ondernemer is de vakman, mannen en vrouwen. Grote organisaties worden steeds meer een huls, een vaste bemanning wordt op projectbasis aangevuld met zelfstandige vakmensen.

In        : Shopping safari
Uit       : Winkelen

Winkelen of boodschappen doen is uit. “Shoppen”, dat doe je op Internet. Naar de winkels ga je doelgericht, je weet wat je wilt hebben en je koopt doelgericht. Het winkelcentrum in de wijk, in het dorp en aan de rand van de stad wordt nauwelijks meer bezocht. Alleen ouderen handhaven hun patroon, jongeren komen doelgericht of voor de vergeten boodschappen.

Centra van de grote steden ontwikkelen zich steeds meer tot een stadseconomie. Winkelen wordt daar een beleving. Omgekeerd gezegd: de toegevoegde waarde van de stadscentra is de beleving. Flagshipstores en grote winkelketens dragen daar aan bij. We gaan op safari: van stad naar stad. Wie onlangs in Berlijn is geweest weet hoe deze trend zich kan ontwikkelen.

In        : Nieuwe relaties
Uit       : Individueel

In 2015 zullen er veel nieuwe zakelijke relaties ontstaan. De mens is een gezelschapsdier. Al die zelfstandige vakmannen en –vrouwen krijgen behoefte aan collegiaal overleg, willen samenwerken en gaan misschien samen projecten uitvoeren. Alleen is maar alleen, en in samenwerking kan je grotere projecten aan.

Wie denkt dat de groei van het aantal zelfstandige vakmannen leidt tot een atomisering van de samenleving krijgt ongelijk. De groei leidt tot een herschikking van activiteiten en het ontstaan van nieuwe organisatievormen. Het zal ook leiden tot nieuwe vormen van solidariteit, denk aan de zogenaamde broodfondsen en coöperaties. Alleen is uit.

Wat vind u?

“Niets is moeilijker dan voorspellen, zeker als het om de toekomst gaat” Dit ironisch bedoelde citaat is beslist van toepassing op bovenstaande ondernemende trends voor 2015.

Wat zijn jouw ondernemende verwachtingen voor 2015? Welke trends zie jij? Of ben je het beslist met me oneens over een trend? Ik hoor het graag!

Recente berichten
Reacties
  • Klaas Molenaar
    Beantwoorden

    De hyrbride ondernemer: elke mogelijek combinatie van gedeeltelijk zefstandig ondernemen met werk, of studeren, huisman/vrouw, uitkering of anderszins

    Klaas Molenaar
    Lector Financial Inclusion and New Entrepreneurship
    De Haagse Hogeschool

Laat een reactie achter

achttien − dertien =

0